Tijdskrediet zonder uitkering

Bobbie89
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tijdskrediet zonder uitkering

#1 , 10 apr 2025 12:06

Ik ben in dubio of ik een beslissing van de RVA voor de rechtbank moet/kan brengen. Vandaar vraag ik hier jullie raad.

In januari ben ik bevallen van ons eerste kind en heb tijdskrediet met motief zorg aangevraagd om aansluitend op het moederschapsverlof en wettelijke verlofdagen op te nemen. Ik heb namelijk in oktober 24 vernomen dat mijn werkgever me zal ontslaan op 31/12/25.

Ik zie het dus niet (meer) zitten om mijn kind af te zetten bij de opvang om dan door te rijden nr een werkgever die me op het einde van dit jaar zal ontslaan.

Ik ben vast in dienst bij de werkgever sinds 10/22 maar heb in de voorafgaande periode bij dezelfde werkgever als interim gewerkt (sinds 11/20). Door corona was er een hiring-freeze op dat moment en mijn enige optie was toen om via het inhouse interimkantoor aan de slag te gaan bij hen. Mijn werkgever heeft dan ook vanaf dag 1 de interimperiode meegerekend in mijn anciënniteit.

Volgens RVA kom ik niet in aanmerking om uitkeringen te ontvangen tijdens dit tijdskrediet omdat niet aan de ancienniteitsvoorwaarde voldaan wordt. Zij rekenen immers de interimperiode van 2j niet mee omdat deze contracten niet met het motief instroom waren (ze waren met het motief verlenging).

Het feit dat ik geen uitkering zou krijgen is niet ideaal, maar op zich zou ik me daar bij kunnen neerleggen. Echter waar ik me meer zorgen om maak ik dat ik in die periode mijn rechten verlies. In het nieuwe bonus-malus pensioensysteem zou ik ook afgestraft worden voor deze periode waarin ik mijn kind verkies boven een werkgever die me toch kwijt wil.

De vraag is dus: zou de rechtbank rekening houden met mijn persoonlijk situatie of is het feit dat de interimcontracten met een verkeerd motief waren (waar ik overigens geen inspraak in heb gehad en waarvan het interimkantoor me zei dat het motief instroom zelden nog gebruikt wordt omdat het een hele hoop administratie met zich meebrengt) einde verhaal?

Zoals gezegd zou ik in hoofdzaak willen bekomen dat men de periode van het tijdskrediet met zorg voor kind gelijk stellen aan arbeid zodat ik mijn rechten blijf behouden. Is dit realistisch volgens jullie?

basejumper

#2 , 10 apr 2025 19:41

Beste

Is dat iets waar u nu van wakker moet liggen? Het malus systeem zoals het nu voorzien is (nog niet omgezet in wetgeving dus kan nog veranderen) zou enkel een malus opleveren indien u niet op uw wettelijke pensioendatum uitstapt maar op de eerst mogelijke datum én indien u geen 35 loopbaanjaren heeft. Gezien u verwacht wordt 45 jaar te werken (actueel in een overgangsperiode 43 jaar) zal het dus niet van die paar maand afhangen...https://www.fediplus.be/nl/nieuws/begri ... t-de-wever
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Bobbie89
Topic Starter

#3 , 11 apr 2025 10:23

Bedankt voor jullie info omtrent het nieuwe pensioensysteem. Dat is echter niet mijn grootste bekommernis in deze situatie.
Wanneer ik tijdskrediet zou nemen zonder uitkeringen (wat mijn enige optie zou zijn volgens RVA) verlies ik in die periode ook mijn rechten zoals sociale zekerheid, kindergeld (?), het opbouwen van vakantiedagen naar volgend jaar toe, pensioen, etc. Het zijn dergelijke zaken die me tegen de borst stoten in deze specifieke situatie aangezien ik in realiteit al meer dan 5j voor deze werkgever werk en ik dus ruimschoots voldoende anciënniteit heb.

Reclame

Bobbie89
Topic Starter

#4 , 11 apr 2025 13:00

Aansluitend wil ik nog even benadrukken dat het de werkgever is die bepaalt of het recht op tijdskrediet van tel is (hier te lezen: https://www.rva.be/burgers/loopbaanonde ... een-recht-)
Mijn werkgever gaat akkoord met de aanvraag tot tijdskrediet mét uitkeringen (en dus behoud van alle rechten) aangezien mijn ancienniteitsdatum voor hen reeds loopt van 2020. De feedback die ik nu van hen krijg is dat het ‘jammer’ is dat de RVA de aanvraag niet goedkeurt.

Terug naar “Andere”