Loon intrekken en proces verbaal voor consumptie van water??

Wout2002
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Loon intrekken en proces verbaal voor consumptie van water??

#1 , 14 jul 2023 11:59

Beste,

ik werk als student voor een uitzend bureau waardoor ik verschillende soorten jobs doe bij verschillende werknemers.
nu een van die werknemers is een evenementenbureau die voornamelijk kleine tot middelmatig grote festivals organiseert (1k-5k bezoekers).

Nu kregen we vandaag een bericht dat er een nultolerantie geldt voor alcohol gebruik aan de bar en dat we geen frisdranken/water mogen pakken uit de frigo's en we enkel uit de staff frigo drank mogen pakken (lees blikken frisdrank en flessen water die helemaal gedeukt, vuil en niet meer te verkopen of retour te sturen zijn) en indien we dit wel deden ze zich het recht uitspreken om je shift op dat moment te eindigen, je (al verdiende) loon in te trekken en je vervolgt zal worden door de politie.

nu vraag ik mij af of ze dit überhaupt kunnen, het lijkt me sterk dat bijvoorbeeld het nemen van een fles water of het een sip nemen van een pintje om te kijken of het vat nog goed is kan volgen tot intrekken van het loon en een proces verbaal van de politie.
(dit zijn dezelfde flessen als in de staff frigo en soms heeft men slechte vaten)

ps (er is 1 kleine staff frigo voor een crew van 80 studenten, dus deze is in no time leeg zeker bij dit warme weer)

Ik ben er niet op uit om te testen of ze bluffen maar vraag mij gewoon af of dit zomaar kan.

alvast bedankt voor jullie tijd en info.

LeenW
Berichten: 12903

#2 , 14 jul 2023 12:45

Dat kan als diefstal gezien worden, en politie kan er dan inderdaad bijgehaald worden.

eylis
Berichten: 8851

#3 , 14 jul 2023 13:15

Ik neem aan dat u daar toch toegang heeft tot drinkbaar water via een kraan? Dat is het enige wat de werkgever verplicht is u gratis ter beschikking te stellen.
Wat dat "testsipje" van het vat betreft.: U meldt de organisator dat u niet aansprakelijk gesteld kan worden voor "slecht bier " uit niet-geteste vaten, vermits het u niet toegestaan is de vaten te "testproeven".

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2401
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2023 17:34

Nultolerantie voor alcohol tijdens het werk is eerder regel dan uitzondering hoor.

En we weten allemaal dat die regel niet bedoeld is tegen iemand die test of het vat nog goed is. Maar dit is de enige manier waarop je dat in een reglement kan zetten zonder discussie achteraf.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 jul 2023 17:56

Niemand zegt dat je voor dat evenementenbureau MOET werken

Franciscus
Berichten: 38678

#6 , 15 jul 2023 20:03

Er zijn regels in arbeidsrecht vanaf bepaald temperaturen moet er en koele dranken en rustpauzes voorzien zijn.
Controle aanvragen via vakbond of rechtstreeks aan arbeids- en sociale inspectiediensten.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 jul 2023 17:46

En beiden op kosten van de werkgever.

Terug naar “Andere”