Werkneemster moet kledij dragen van de winkel en dan terughangen

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

Werkneemster moet kledij dragen van de winkel en dan terughangen

#1 , 02 jun 2023 18:37

Voor mij een retorische vraag, maar ik zou toch graag bevestiging krijgen:

Werkneemsters van een kledingwinkel moeten verplicht een bovenstuk dragen van de winkel, maar krijgen daar geen budget voor. Ze moeten een stuk uit de winkel nemen, heel de dag dragen en 's avonds terug in de verkoop hangen.

Ik veronderstel dat dit niet wettelijk is?

pho450
Berichten: 192

#2 , 06 jun 2023 15:54

Lijkt me niet erg hygiënisch, maar ik zie niet onmiddellijk wat er niet wettelijk aan zou zijn.

Heezy
Topic Starter
Berichten: 54

#3 , 06 jun 2023 22:32

Je betaalt toch voor een nieuw product? Wanneer dit een volledige dag gedragen wordt, in gewerkt wordt, gegeten... kan dit toch geen nieuw product meer genoemd worden?

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 06 jun 2023 22:39

Sommige kledij wordt ook heel de dag gepast, door verschillende mensen dan nog.

lukasi
Berichten: 1139

#5 , 07 jun 2023 09:52

er is een verschil tussen passen en dragen.
Normaal gezien krijg je toch een budget voor representatie?

pho450
Berichten: 192

#6 , 07 jun 2023 09:54

kan dit toch geen nieuw product meer genoemd worden?
Ik kan er zelf niet op antwoorden, maar ik vind het wel een interessante vraag.
Wat is de definitie van een nieuw product? Ik veronderstel dat het anders is voor verschillende producten.
Wordt er in dit geval gegarandeerd dat het product "nieuw" is?

eylis
Berichten: 8837

#7 , 07 jun 2023 10:18

Ik vermoed dat dit écht niet mag. Voor representaties wordt boetiekkleding vaak wel uitgeleend omdan terug in de verkooprekken gehangen te worden. Maar die kledij krijgt na de ontlening altijd een grondige beurt bij de drycleaning!

Dit is materie voor het programma "De inspecteur". Altijd leuk om de winkeleigenaar langs je neus weg te laten weten dat er een (labo)onderzoek komt welke winkels gedragen rekkenkleding niet langs de drycleaning laten passeren.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 07 jun 2023 11:08

Arbeidskledij mag in bepaalde voorwaarden als beroepskost ingegeven worden.
In dit geval lijkt dat dus onmogelijk.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 07 jun 2023 20:07

Beste

Er zijn hier twee elementen die je moet onderscheiden. Een werkgever kan perfect ‘werkkledij’ ter beschikking stellen van medewerkers die ze nadien moeten terug geven. In hoofde van de werknemer is er geen ‘recht’ op een representatievergoeding ( dat is trouwens iets anders dan een kledijvergoeding). Tweede element is of het correct en wettelijk is om gedragen kleding als nieuw te verkopen. Maar uit het eventueel belang voor de consument kan geen afdwingbaar belang voor een werknemer afgeleid worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”