terbeschikkingstelling

de.mey.mat
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

terbeschikkingstelling

#1 , 03 jan 2023 14:50

Goedemiddag allen,

Graag uw mening over volgende situatie:

info: https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... werknemers

In een laboratorium gevestigd in een ziekenhuis werken werknemers van het ziekenhuis (=de laboranten, secretariaat, chauffeurs...). In het laboratorium zijn ook een viertal klinisch biologen aanwezig, die elk hun eigen vennootschap hebben. (en geen personeel) Ze zijn m.a.w. geen werknemers van het ziekenhuis. Deze klinisch biologen moeten betalen voor bv. he oppervlak die het labo in het ziekenhuis in beslag neemt, en ook voor het personeel van het ziekenhuis die er werkt. Deze biologen oefenen volledig gezag uit over de medewerkers van het ziekenhuis die er werken.

Is hier sprake van terbeschikkingstelling?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DenJurist
Berichten: 8
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jan 2023 10:53

Volgens mij is er geen sprake van verboden terbeschikkingstelling omdat zij zelf gezag uitoefenen op anderen. Er is dus geen overdracht van werkgeversgezag, want er wordt geen gezag overgedragen van de ene werkgever naar de andere werkgever - zij oefenen zelf het gezag uit.

de.mey.mat
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2023 11:41

Volgens mij is er geen sprake van verboden terbeschikkingstelling omdat zij zelf gezag uitoefenen op anderen. Er is dus geen overdracht van werkgeversgezag, want er wordt geen gezag overgedragen van de ene werkgever naar de andere werkgever - zij oefenen zelf het gezag uit.
Ik denk dat ik je begrijp. Het personeel wordt uitgeleend aan een derde persoon, maar deze persoon mag geen gezag uitoefenen dat normaal aan de werkgever toebehoord. Zodra dit gebeurt is er wel sprake van verboden terbeschikkingstelling?

Met gezag dat normaal aan de werkgever toebehoord kan men verstaan: alles waaraan de werknemer contractueel verplicht is aan te voldoen voor zijn werkgever, en waarover de werkgever dus gezag over heeft. (functieomschrijving, werktijden, ....) Om terug te keren op mijn voorbeeld hebben de biologen daar wel gezag over de taakuitvoeringen, werktijden, ... van de werknemers. M.a.w dat is dan wel gezag dat normaal door de werkgever zelf wordt uitgeoefend. Kan je me hierin volgen?

Reclame

Terug naar “Andere”