Verzoek werkgever voor Re integratie arbeidsgeneesheer te paseren.

Dirk64
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verzoek werkgever voor Re integratie arbeidsgeneesheer te paseren.

#1 , 29 nov 2021 11:23

Beste,
Ik ben in een bedrijf van opleggers ,vrachtwagens begonnen 1990. Zwaar werk , intensief lange dagen en weken. Constructie opgestart als hoofdmecanieker. *Heb arbeidsongeval gehad 08/2019 . Na vele dokters en revalidatie en opvolging uz Gent , dank aan deze voor hun inzet.
Ben ik jaar later op invaliditeit gekomen. Het ongeval was tot 2 x toe erkend door verzekering. Doch hebben ze 9 jaar nog tegen mij procedure opgestart en steeds opnieuw. Maar op het arbeidshof Gent kreeg ik mijn gelijk.
Nu is het bedrijf gestopt 2019 ,verkocht en werknemers ontslagen. Er is enkel nog een bureau op andere plaats om zaak af te sluiten. Geen activiteit meer.
Nu heb ik papieren ontvangen voor naar arbeidsgeneesheer te gaan re integratie. Dat zou duiden op onstslag op medische overmacht. Wil zeggen dat werkgever mij niks hoeft te betalen . Moet ik naar dit onderzoek morgen gaan?. De vakbond zegt van niet , ook op meerdere sites hier voor gezien voor uitleg. En wat zijn de consequenties niet ga. Ik ben nog paar jaren van mijn pensioen . Heb 19 jaar actief geweest in dit bedrijf. Maar totaal met inactiviteit bij 31 jaar. Ik heb steeds van mijn 18 jaar in zelfde branche gewerkt. Graag reactie . Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2021 12:10


Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2021 12:20

Als de werknemer niet komt opdagen, is er geen medisch onderzoek mogelijk en kan de preventieadviseur-arbeidsarts dus geen formulier voor de re-integratiebeoordeling opstellen. Hij kan dan enkel vaststellen in een verslag dat de werknemer zijn medewerking niet heeft verleend. Gevolg: het re-integratietraject is in die situatie niet doorlopen, zodat aan de arbeidsovereenkomst geen einde kan worden gesteld wegens medische overmacht.

Het is trouwens zo dat overmacht het gevolg is van een onvoorziene gebeurtenis die een onoverkomelijke hinderpaal vormt om de arbeidsovereenkomst verder uit te voeren, zonder dat er enige fout werd begaan door de ene of de andere partij. Hier lijkt dus een beroep op overmacht niet mogelijk omdat de voorwaarden voor het inroepen ervan niet voldaan zijn.

[/b]Wel kan de werkgever in die situatie de werknemer ontslaan volgens de gewone ontslagregels, bv. door uitbetaling van een opzeggingsvergoeding.

Reclame


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2021 15:02

Van wie heeft u dit verzoek ontvangen? Komt het soms van de adviserend geneesheer van uw mutualiteit?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”