Dag iedereen.
Mijn broer is na een maand dienstverband ontslagen bij zijn vorige werkgever en ook bij zijn twee eerdere dienstverbanden heeft hij het niet langer volgehouden dan hoogstens een jaar (wel 2x eigenhandig vertrokken). Nu heeft hij een nieuwe job gevonden waar hij aan de slag kan, maar hij heeft tijdens zijn sollicitatie niet verteld over de werkgever waar hij slechts een maand heeft gewerkt, om zo geen negatieve indrukken op te wekken (ethisch natuurlijk niet zo verantwoord, maar gezien het maar om een maand ging en het verklaren van het gat in zijn cv dus geen issue zou zijn, leek dit de beste optie).
Echter begint hij zich nu alsnog een beetje zorgen te maken dat zijn nieuwe werkgever te weten kan komen dat hij gelogen heeft over zijn laatste dienstbetrekking, bijvoorbeeld a.d.h.v. een openbaar register. Zelf denk ik dat dit niet mogelijk is, alleszins geen expliciete vermelding van wie de vorige werkgevers waren (corrigeer me als ik fout zit), gezien de privacywetgeving, maar over impliciete kennisname twijfel ik nog. Hoe zit het bijvoorbeeld met de vakantiedagen? Kan een werkgever de hoeveelheid vakantiedagen van een werknemer openbaar terugvinden, en op basis van het aantal vakantiedagen concluderen dat mijn broer op zijn minst een vorige dienstverband verzwegen heeft, gezien hij anders niet aan dergelijk aantal vakantiedagen zou zijn geraakt? Of zou mijn broer gewoon van zijn recht op die 1 of 2 vakantiedagen kunnen afzien en er dan ook geen melding van maken tegen zijn nieuwe werkgever (mijn broer is bediende en heeft bij zijn ontslag wel al een deel dubbel vakantiegeld ontvangen)? En wat met het vakantieattest, dat aan de nieuwe werkgever zou moeten overgemaakt worden? Wat als hij dit niet zou doen?
Alvast bedankt voor de antwoorden!