Kan nieuwe werkgever werkverleden van werknemer openbaar terugvinden?

AndyR
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Kan nieuwe werkgever werkverleden van werknemer openbaar terugvinden?

#1 , 26 nov 2021 13:36

Dag iedereen.

Mijn broer is na een maand dienstverband ontslagen bij zijn vorige werkgever en ook bij zijn twee eerdere dienstverbanden heeft hij het niet langer volgehouden dan hoogstens een jaar (wel 2x eigenhandig vertrokken). Nu heeft hij een nieuwe job gevonden waar hij aan de slag kan, maar hij heeft tijdens zijn sollicitatie niet verteld over de werkgever waar hij slechts een maand heeft gewerkt, om zo geen negatieve indrukken op te wekken (ethisch natuurlijk niet zo verantwoord, maar gezien het maar om een maand ging en het verklaren van het gat in zijn cv dus geen issue zou zijn, leek dit de beste optie).

Echter begint hij zich nu alsnog een beetje zorgen te maken dat zijn nieuwe werkgever te weten kan komen dat hij gelogen heeft over zijn laatste dienstbetrekking, bijvoorbeeld a.d.h.v. een openbaar register. Zelf denk ik dat dit niet mogelijk is, alleszins geen expliciete vermelding van wie de vorige werkgevers waren (corrigeer me als ik fout zit), gezien de privacywetgeving, maar over impliciete kennisname twijfel ik nog. Hoe zit het bijvoorbeeld met de vakantiedagen? Kan een werkgever de hoeveelheid vakantiedagen van een werknemer openbaar terugvinden, en op basis van het aantal vakantiedagen concluderen dat mijn broer op zijn minst een vorige dienstverband verzwegen heeft, gezien hij anders niet aan dergelijk aantal vakantiedagen zou zijn geraakt? Of zou mijn broer gewoon van zijn recht op die 1 of 2 vakantiedagen kunnen afzien en er dan ook geen melding van maken tegen zijn nieuwe werkgever (mijn broer is bediende en heeft bij zijn ontslag wel al een deel dubbel vakantiegeld ontvangen)? En wat met het vakantieattest, dat aan de nieuwe werkgever zou moeten overgemaakt worden? Wat als hij dit niet zou doen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 27 nov 2021 09:10

Andy

Werkgever kan dat niet zo eenvoudig terugvinden. Het sociaal secretariaat kan dat misschien wel zien. Hoe dan ook hoeft dat geen probleem te zijn. Hij kan even goed gedurende een maand een 'tijdelijk contract' hebben ingevuld of een maand interim gewerkt om niet te hoeven stempelen. En dat je die maand 'niet relevant' vindt om in je cv op te nemen is mijns inziens geen probleem. Ik zou als werkgever wel doorvragen naar de reden van de twee vorige korte tewerkstellingen. Want iemand rekruteren en opleiden die na een jaar al terug weg gaat is minder fijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.


Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 27 nov 2021 11:09

Andy

Werkgever kan dat niet zo eenvoudig terugvinden.
Nieuwe werkgever weet dit vrijwel onmiddellijk. Bij aanwerving bij een nieuwe werkgever moet immers het vakantieattest van de vorige werkgever(s) ingediend worden.

P.

AndyR
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2021 13:05

Andy

Werkgever kan dat niet zo eenvoudig terugvinden.
Nieuwe werkgever weet dit vrijwel onmiddellijk. Bij aanwerving bij een nieuwe werkgever moet immers het vakantieattest van de vorige werkgever(s) ingediend worden.

P.
Maar wat als mijn broer gewoon afziet van zijn vakantiedagen? Dus er geen melding van maakt en deze bijgevolg dan ook niet opneemt? Kan de werkgever raadplegen op hoeveel vakantiedagen mijn broer recht heeft en ook expliciet zien staan bij welke werkgever hij deze verdiend heeft?

AndyR
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 nov 2021 13:16

Ethisch is het inderdaad niet zo verantwoord, maar het lijkt me geen reden voor ontslag moest het alsnog uitkomen. Het is namelijk een mes dat langs twee kanten snijdt. Stel bijvoorbeeld dat mijn broer zijn voorganger vertrokken is o.w.v. onuitstaanbaar management of systematisch te laat/weinig uitbetaalde lonen. Een werkgever zal dit ook nooit op voorhand vermelden aan zijn/haar sollicitanten, terwijl dit net zo goed een belangrijke factor zou kunnen zijn voor de sollicitant om al dan niet bij de werkgever aan de slag te gaan. Maar ik vrees dat wanneer een werknemer hiervoor ontslag neemt zonder het presteren van zijn opzegtermijn, hij/zij altijd zal verliezen wanneer dit voor de arbeidsrechtbank zou komen. Dusja, eerlijk is het allerminst wat hij gedaan heeft, maar het lijkt mijn inziens niet iets wat als reden voor ontslag gezien kan worden.

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 nov 2021 14:15

#6 Uw broer moet ook rekening houden indien hij nu ontslagen wordt en C4 krijgt met de RVA/VDAB die de periode wel moeten samenstellen.
En de vakantieattesten zullen hem verraden. De werkgever van 1 maand heeft zijn vorige vakantiegelden verrekend en een nieuw gemaakt bij afdanking. Dus met dit laatste attest moet hij alleszins boven water komen. 1 maand zonder geschiedenis zal argwaan opwekken en kan een reden tot ontslag zijn. Ook in dat geval oppassen wat de RVA zal uit besluiten : ontslag door eigen schuld ? Schorsing ? Wie weet.

En een werkgever staat sterker dan een werkgever in geval één van beiden iets verzwijgt.
Een werkgever mag niets achterhouden bij de sollicitatie wat rechtstreeks betrekking heeft op de uit te oefenen job, of verloning.

Is uw broer al in dienst ? Kan altijd melden van die ene maand : ontslag als reden : paste niet in de structuur of kon er niet aarden.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2021 14:22

Andy

Werkgever kan dat niet zo eenvoudig terugvinden.
Nieuwe werkgever weet dit vrijwel onmiddellijk. Bij aanwerving bij een nieuwe werkgever moet immers het vakantieattest van de vorige werkgever(s) ingediend worden.

P.
Maar wat als mijn broer gewoon afziet van zijn vakantiedagen? Dus er geen melding van maakt en deze bijgevolg dan ook niet opneemt? Kan de werkgever raadplegen op hoeveel vakantiedagen mijn broer recht heeft en ook expliciet zien staan bij welke werkgever hij deze verdiend heeft?
Hoe gaat hij dat dan uitleggen dat hij geen attest heeft voor die periode? Niet zoveel behoefte aan die vakantiedagen? Komaan, dat gelooft niemand.

In een groot bedrijf zou ik zeggen gewoon alles binnenbrengen en niks over uitleggen. Dat wordt administratief verwerkt, over het algemeen niet door de mensen binnen HR die met de aanwerving zelf bezig zijn. Een rechtstreekse leidinggevende krijgt dit al helemaal niet in handen.

Terug naar “Andere”