Bedrijfswagen lichte vracht valt niet onder gewaarborgd loon

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen lichte vracht valt niet onder gewaarborgd loon

#1 , 15 okt 2021 14:41

Ik ben momenteel thuisgezet met een ernstige burn-out. Dit sinds enkele dagen. Ik heb hiervan mijn werkgever op de hoogte gebracht en nu wil hij meteen mijn bedrijfswagen komen ophalen. Ik gebruik deze echter ook voor privé-doeleinden met toestemming van de werkgever zoals mondeling overeengekomen bij overdracht van de sleutels.

Vervolgens lees ik ook volgens verschillende bronnen dat dit de eerste 30 dagen als bediende onder gewaarborgd loon valt en dit dus niet mag. Ik heb hierop mijn werkgever aangesproken en hij vertelt mij dat mijn bedrijfswagen niet echt een bedrijfswagen is omdat dit een lichte vracht is en ook niet op mijn loonfiche staat. Wat klopt, mijn bedrijfswagen staat niet vermeld op de loonfiche.

Ook heb ik deze bedrijfswagen sinds maart in gebruik zowel voor werk als privé-doeleinden inclusief tankkaart. Tot op heden heb ik hiervan nog geen contract ontvangen. Uiteraard ga ik steeds van een goede vertrouwelijke relatie uit met mijn werkgever en heb ik mij daar niet al te veel vragen bij gesteld.

Nu vroeg ik mij toch af of dit wel helemaal klopt? Zowel wettelijk als verzekeringsgewijs gezien ik een bedrijfswagen gebruik in mijn privé. En nu blijkt dit toch niet onder mijn gewaarborgd loon te vallen volgens mijn werkgever.

Concreet is mijn vraag dus of het kan dat ik een bedrijfswagen heb die ter beschikking wordt gesteld voor werk en privé-doeleinden, die ingeschreven is als lichte vracht, maar die buiten het gewaarborgd loon valt?

Ter verduidelijking het bericht van mijn werkgever:
“Ter info. De auto die we jou ter beschikking hebben gesteld valt onder lichte vracht en valt buiten gewaarborgd loon. Bij een bedrijfswagen staat dit op je loonfiche en wordt hiervoor maandelijks iets afgehouden. Lichte vracht is een werkinstrument van het bedrijf. Net als de machines.”

Gezien ik geen contract heb en dergelijke zaken niet kan nagaan, hoop ik dat jullie me hiermee verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 15 okt 2021 15:52

Als er geen VAA of huur wordt betaald, mag u de wagen niet privé gebruiken.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 15 okt 2021 18:03

eender welk voertuig dat u in gebruik word gegeven en deel uitmaakt van uw loonsvoorwaarden zal vermeld staan in een aparte overeenkomst en zal vermeld staan op uw loonfiche als voordeel in natura als u die privé mag gebruiken.
als dat niet het geval is dan is het gewoon "gereedschap" (bij wijze van spreken). Als de werkgever daarom vraagt moe tu hem dat terug ter beschikking stellen zonder compensatie. Misschien heeft hij dat voertuig en de inhoud er van nodig om uw vervanger aan het werk te zetten.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 okt 2021 22:54

Als er geen VAA of huur wordt betaald, mag u de wagen niet privé gebruiken.
Inderdaad

Privé betekent ook woon-werk verkeer , naar een of meer vaste of gebruikelijke werkplek(ken)

Als het tussen je woning en naar of van klanten, ttz steeds variabele werkplaatsen is, kan je daaraan ontsnappen, maar dan is de auto ook een bedrijfsgereedschap, en niet iets dat je privé mag gebruiken ... dus geen deel van je verloning


Als je de auto privé gebruikt zonder VAA, is dat eigenlijk fiscale fraude ...

Terug naar “Andere”