Verhuis naar buitenland - uitbetaling niet opgenomen vakantiedagen

ESL
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuis naar buitenland - uitbetaling niet opgenomen vakantiedagen

#1 , 10 mei 2021 11:56

Hallo,

Ik ben sinds jan. 2019 werkzaam in Belgie (arbeider).
Het eerste jaar had ik geen (betaalde) vakantiedagen aangezien ik vanuit het buitenland kwam en nog geen vakantiedagen had opgebouwd het voorgaande jaar.

Nu heb ik ontslag genomen en ga binnenkort Belgie weer verlaten. Ik heb nog een grote balans van werkdagen die ik nog niet heb opgenomen dit jaar en het voorgaande jaar heb opgebouwd.

Het is niet meer mogelijk alle dagen op te nemen voor het einde van mijn contract.
Daarnaast zou ik over 2021 ook nog 10 vakantiedagen hebben opgebouwd (voor 2022) door een half jaar fulltime te werken.

Mijn werkgever zegt dat ze deze balans van vrije dagen op te nemen in 2021 and 2022 niet uit gaan betalen.
Ik begrijp dat normaal deze dagen 'meegenomen' worden naar de nieuwe werkgever in Belgie. Dit zal in mijn geval dus niet van toepassing zijn.

Mijn vraag is: is er inderdaad geen enkele wettelijke verplichting tot uitbetaling hiervan, als het niet mogelijk is de dagen mee te nemen naar de volgende werkgever?

(mijn vraag gaat dus niet over de uitbetaling van het vakantiegeld - ik weet dat dit uitbetaald zal worden. Het gaat om het omzetten van opgebouwde maar niet opgenomen vakantiedagen in betaling)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 10 mei 2021 21:26

Dit noemt men dus wel degelijk de uitbetaling van het vakantiegeld, niet te verwarren met het dubbel vakantiegeld.
Je werkgever is dit verplicht.

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2021 20:29

Ik begrijo het niet helemaal. Je zegt dat je bij je ontslag vakantiegeld krijgt uitbetaald van je werkgever, maar je bent een arbeider?

Enkel bij een bediende wordt enkel vakantiegeld (=vakantiedagen) en dubbel vakantiegeld uitbetaald door werkgever, voor arbeider wordt dit via rijksdienst voor jaarlijkse vakantie betaald?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2021 11:02

Rijksdienst voor Jaarlijks verlof (arbeiders)

Bij ontslag zal u het vakantiegeld van het bevoegd vakantiefonds ontvangen tussen 2 mei en 30 juni van het jaar dat volgt op uw ontslag, zelfs ingeval van faillissement van uw werkgever.

Er worden u ook een aantal vakantiedagen toegekend die u zal moeten nemen in het jaar dat volgt op uw ontslag.

Indien u deze vakantiedagen niet genomen heeft en u een werkloosheidsuitkering krijgt of door het ziekenfonds betaald wordt, zal u verplicht worden deze dagen op het einde van het jaar op te nemen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 mei 2021 11:27

Vakantiegeld voor de dagen die je opgebouwd hebt in 2020 ontvang je normaal deze maand (mei).

Vakantiegeld dat je opgebouwd hebt in 2021 zal in mei 2022 uitbetaald worden.

Als je niet meer in België woont, of geen sociale uitkering krijgt, kraait er geen haan naar niet-opgenomen vakantiedagen.

Terug naar “Andere”