Commissieloon uitbetalen, wanneer?

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Commissieloon uitbetalen, wanneer?

#1 , 14 apr 2021 13:36

Goedemiddag,

Mijn vorige werkgever was een (zeer) kleine onderneming waarbij ik een vast loon had en een variabel loon (percentage op winst van verkoop). Nu heb ik recent beslist daar te stoppen met werken, wegens verschillende redenen. Ik heb een project verkocht verkocht ter waarde (fictief) van € 10.000, de onkosten voor dit project bedragen € 5.000. De nettowinst is dan €5.000, stel dat ik een commissie heb van 20 % dan heb ik recht op € 1.000 commissieloon.

In mijn arbeidsovereenkomst staat dit bij bijkomende voordelen:

De werknemer wordt vergoed met 20% van de marge die de werknemer maakt voor alle nieuwe business die hij genereert.

Mijn oude werkgever wilt dit pas betalen wanneer het project betaald is door de klant, ik zou dit liever nu al op mijn rekening zien verschijnen om dit af te sluiten voor mezelf. Maar ook omdat het een kleine onderneming is waarbij het risico op faillissement aanzienlijk is. Ook krijg ik geen echte indicatie wanneer dit zou zijn. Bijkomend: de onderlinge overeenkomst om de arbeidsovereenkomst te beëindigen bevat volgende clausule, waardoor ik ook niet zeker weet of ik er later nog beroep op zal kunnen doen.

Vermits de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt op X, zal er na deze datum geen enkele verplichting meer bestaan tussen de partijen. Noch door de ene, noch door de andere partij zal enige vergoeding van welke aard ook verschuldigd zijn of gevorderd kunnen worden.

Hoe pak ik dit best aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 14 apr 2021 13:52

M.i. zal het recht op dat commissieloon ontstaan zijn op het ogenblik dat de overeenkomst getekend werd, dus binnen de periode van uw arbeidscontract. Dat betaling afhankelijk zou gemaakt worden van effectieve uitvoering, daar kan ik nog inkomen. Maar dat het zou volstaan om u te ontslaan om aan die verplichting te ontsnappen, lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Niemand hier met vakbondconnecties ?

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2021 19:36

Dat ze het verschuldigd zijn aan mij staat buiten kijf, maar waar het mij meer om gaat is het tijdstip van betalen. Ik stond voornamelijk in voor sales en uit de clausule kan ik ook opmaken dat ik recht heb op de commissie van zodra ik de "business gegenereerd heb", wat reeds het geval is aangezien ik een bevestigde offerte heb binnengekregen.

Nu ik vertrek heb ik namelijk zelf geen controle meer over het project en is het voor mij ook niet duidelijk wanneer het volledig opgeleverd zou zijn. In mijn ogen zouden ze het dan ook nu al "moeten" vergoeden aan mij, nu ik vertrek.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2021 20:38

In het verleden heb ik contracten meegemaakt waarin stond : commissie effectief te betalen na betaling klant.

In uw geval : klant aangebracht met overeenkomst : vraag klant wanneer hij opdracht betaalt. En kopie bewijs uitvoering.

Terug naar “Andere”