Ontslag wegens overgewicht?

Kurtadam
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag wegens overgewicht?

#1 , 30 nov 2020 21:40

Ik kamp met overgewicht. Mijn werkgever dreigt met ontslag als ik er niets aan doe. Mijn job is programmeur en de arbeidsarts heeft mij volledig geschikt bevonden om mijn job uit te oefenen.
Ik ben al een deel afgevallen, 12 kilo in 2 maanden, maar niet genoeg naar zijn oordeel. Nu vraagt hij aan mij om door te geven elke dag wat ik eet en drink en hoeveel beweging ik heb.
Ook heeft hij mij een doelstelling opgelegd tegen het einde van het jaar.
Kan dit allemaal zomaar?
Graag had ik advies ontvangen.

mvg,
Kurt Adam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 30 nov 2020 22:09

Dat lijkt mij een zware schending van uw privéleven. Neem contact op met uw vakbond.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2020 10:13

Ik volg LeenW : is er echt over.

In uw geval : u doet uw werk naar behoren en presteert zoals de anderen : geen enkele wetgeving in België vermeldt dat u kunt ontslagen worden voor obesitas.

https://www.jobat.be/nl/art/zwaarlijvig ... ot-ontslag

Natuurlijk indien een werknemer enorm overgewicht moest hebben en zijn functie is : in de bouw opstellingen, ruitenwasser ... of hoogtewerkers liggen de zaken anders. Dan is het ook in het voordeel van de werknemer om geen te voorziene risico's te nemen.


Maar hetgeen u in uw topic meldt, kan absoluut niet en is zelfs onwettig. Volg de raad van Leen = vakbond.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 dec 2020 11:49

12 kg in 2 maanden is overigens een zeer goed resultaat ...

gemsi
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2020 00:08

Vergeet niet om bewijzen te verzamelen van de dreigementen van uw werkgever

Terug naar “Andere”