Werkgever weigert vakantiedagen uit te betalen

hanne83
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werkgever weigert vakantiedagen uit te betalen

#1 , 09 apr 2020 16:41

Beste,

Kan iemand mij vertellen welke stappen ik kan ondernemen (en of ik uberhaupt er een goede reden toe heb) in de volgende situatie:

- ik ben in 2019 arbeidsongeschikt, tot 14 oktober waarop ik via progressieve werkhervatting weer deeltijds aan de slag ga (50% - bediende).
- in 2018 had ik volledige vakantierechten opgebouwd, ik heb dus recht op 20 dagen verlof in 2019
- ik neem slecht drie dagen verlof op in 2019
- ik neem niet meer verlof op omwille van volgende redenen:
- ik ben bijna een jaar met ziekteverlof geweest, dus meteen verlof nemen bij terugkomst lijkt me niet aan de orde. Mijn baas/werkgever/eigenaar van het
bedrijf zou dit ook niet als billijk beschouwen en weigeren
- ik werk bij een kleine consultancyspeler als manager, ik word (na twee weken inwerken, en vooral wachten op de goedkeuring van een contract bij de
klant) opnieuw ingeschakeld bij de klant.
- mijn baas en tevens werkgever weigert aan de klant te vertellen dat ik slechts deeltijds werk (en verbied mij dit aan de klant te vertellen - de klant wordt
voltijds aangerekend), waardoor de werkdruk onmiddellijk erg hoog is. De klant verwacht immers wekelijks een statusvergadering waarop ik mijn
persoonlijke vooruitgang dien te presenteren, iets wat elke week moeilijker en moeilijker wordt zonder duidelijk te maken dat ik 20u ipv 40u werk.
- Mocht ik in het halftijds regime alle 20 dagen verlof opnemen, dan zou ik in 2019 maar 7 dagen effectief werken en in praktijk 2m verlof hebben.


Nu laat het ziekenfonds mij weten dat op basis van het vakantie-attest ingevuld door mijn werkgever, ik voor 17dagen geen uitkering ontvang, immers mijn werkgever moet het saldo van verlofdagen uitbetalen.

Mijn werkgever's positie is: "jij hebt vrijwillig niet alle vakantiedagen opgenomen, dus ik moet jou niks utbetalen."

Het ziekenfonds reageert daarop: "jawel, hij is dat wel verplicht"


Ik heb ondertussen al verschillende keren info proberen inwinnen bij de vakbond, maar ik krijg geen gehoor (corona-toestanden zeker?).
Wat is hier nu de regel? Ik ben niet helemaal akkoord met de stelling als zou dit een volledige vrije keuze zijn geweest dat ik niet alle vakantiedagen heb opgenomen. Dit was me vast en zeker geweigerd. Ik heb dit echter niet officieel aangevraagd en dan kan je dat waarschijnlijk niet echt bewijzen? Ik vond het ok om niet alle vakantie op te gebruiken vanwege de omstandigheden. Maar nu word ik gestraft omdat ik "goed wil doen" voor mijn bedrijf en mijn klant.

Alvast bedankt voor jullie input.
mvg
Hanne


ps. In januari ben ik opnieuw voltijds uitgevallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 apr 2020 17:00

Het recht heeft het doorgaans moeilijk met hypothetische situaties zoals 'het zou me vast en zeker geweigerd zijn'. Dat weten we helemaal niet - dat is uw assumptie.

Overdragen van vakantiedagen is niet mogelijk. Vakantiedagen die niet zijn opgenomen binnen de termijn gaan onherroepelijk verloren, maar kunnen worden 'uitbetaald' op voorwaarde dat de reden van niet-opname onafhankelijk is van de wil van de werknemer.

Aan deze voorwaarde lijkt mij in casu niet voldaan.

De situatie zou anders zijn geweest indien de werkgever het u verboden zou hebben, of het u onmogelijk gemaakt zou hebben om vakantie op te nemen. Vakantie nemen vlak na een ziekte is overigens niet onbillijk - bedrijven hebben vaak liever dat dat eerst in orde wordt gebracht zodat de werknemer in kwestie daarna vlot ingewerkt kan worden. Het consultancybureau had u ook met vakantie kunnen laten gaan, om u daarna in te zetten bij een klant. Ze moesten daarover toch terug onderhandelen. Deze situatie is evenzeer hypothetisch, maar ten aanzien van een derde even plausibel.

Welke stappen u kan zetten:

- U kan de vakbond contacteren en daar juridisch advies inwinnen. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het advies doorgaans subpar is, maar het kan een indicatie geven van uw positie;
- De vakbond kan eventueel uw belangen behartigen door uw werkgever aan te schrijven, in gebreke te stellen of te dagvaarden. Te overleggen met de vakbond in kwestie;
- U kan ook zelf een zaak aanhangig maken bij de arbeidsrechtbank, al dan niet met bijstand van een raadsman. Kostenefficiënt zal deze oplossing niet zijn.

Deze stappen zullen natuurlijk de relatie tussen u en uw werkgever danig verzuren, maar gelet op de omstandigheden bent u allicht ook op zoek naar een nieuwe job.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2020 00:25

heeft uw werkgever u aangemaand uw verlofdagen op te nemen?

28/6/1971
Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.


30/3/1967
Art. 64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :
1° de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;

sociaal strafwetboek 6/6/2010
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2020 11:19

#1
https://www.jobat.be/nl/art/al-je-vakan ... een-rijtje

https://www.aclvb.be/nl/jaarlijkse-vakantie

https://www.attentia.be/nl/nieuws/einde ... tiedagen-1

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwFic ... enDocument

Indien u vrijwillig uw verlof niet heeft opgenomen, en uw werkgever u de mogelijkheid niet heeft ontnomen om verlof te nemen; dan heeft de mutualiteit gelijk. U staat vrijwillig ( ter goede trouw wellicht ) uw verlof af; dus normaal bij verlofname zoudt u betaald zijn geworden ( of uitbetaald in geval WG akkoord ).
Meer dan 4 weken verlof volgens mij niet : u vermeldt 2 maanden ?

Terug naar “Andere”