Er worden een aantal zaken door elkaar gehaald:
Woon-werkverkeer (naar vaste werkplek) is privé. Zelfstandigen hebben veelal hun werkplek thuis zodat alle verplaatsingen werkverplaatsingen zijn. Let wel: vanaf een (groot) aantal verplaatsingen naar dezelfde plek beschouwd de fiscus die als privé.
Als werknemer kan je je beroepskosten bewijzen. Is interessant als je boven het forfait geraakt. Voor PERSONENwagens geldt hiervoor 0,15€/km. Als je Als werknemer met een lichte vracht of moto naar je werkplek rijdt rëele kosten.
Werkverkeer (bv met eigen wagen naar klant rijden mag belastingvrij vergoed worden tot die +- 0,36€/km. Als je thuis met je eigen auto rechtstreeks naar de klant rijdt is het “gebruikelijk” om de kortste afstand te nemen (thuis naar klant als afstand werkplaats naar klant kleiner is) Werkgever wint arbeidstijd en werknemer wint tijd. Bij volle dagprestaties is het in het consultancywereldje gebruikelijk om 8 uur per dag te presteren.
Tot slot kunnen zelfstandigen er inderdaad voor opteren om met hun privéwagen te rijden, een rittenkaart bij te houden en aan hun firma die 0,36€/km per kostennota te vorderen. Dit is voor de ontvanger ook belastingvrij en kan interessant zijn dan een salariswagen als je veel werkkilometers doet
PS. Dit zijn de grote lijnen. Zie idd vakliteratuur voor de detals.
PS. Ik zou als werknemer nooit in ruil voor een tankkaart (die dan nog als VAA belast wordt werkverkeer afleggen. Da s pure uibuiting.