wachtdienst

jajest
Topic Starter
Berichten: 18

wachtdienst

#1 , 19 feb 2019 22:23

ik ben enkele maanden gelden begonnen bij een nieuwe werkgever ... in de vacature stond volgende zin:

"Je bent bereid om te participeren in de ICTwachtdienstbeurtrol en 1 avond per maand van permanentie te zijn."

in een gesprek met de HR verantwoordelijke zei deze dat het over één avond per maand ging. Maar nu blijkt dat de wachtdienst en permanentie 2 verschillende zaken zijn. De wachtdienst is om de 3 weken een week lang iedere dag enkele uren voor en enkele uren na je gewone werkuren beschikbaar zijn telefonisch MET laptop om te kunnen ingrijpen. Ook de ganse zaterdag.

De één avond per maand heet permanentie en heeft niks met de wachtdienst te zien.

Toen ik de vacature las, had ik dit geïnterpreteerd als zijnde dat er een wachtdienst is waarbij je 1 avond p.m. moet beschikbaar zijn.

Wie heeft gelijk ? want ik zie het niet zitten om om de 3 weken een ganse week wachtdienst te doen en ook op zaterdag.

In mijn arbeidscontract staat er niks terug over dit alles. Alleen in de vacature die onduidelijke zin en mondeling werd het me ook verkeerd voorgesteld...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 20 feb 2019 21:59

Voor mij is er alvast een duidelijk verschil tussen een wachtdienst en permanentie.
De regel in die vacature stelt dit ook duidelijk, enkel dat de wachtdienst 1 week om de 3 is, staat daar dus niet in.

Kan je nergens een reglement van de wachtdienst terugvinden?
Dit moet toch ergens beschreven staan op papier, zodat je weet wat er exact van je verwacht wordt, en wat men (de gebruikers) kunnen verwachten van de wachtdienst?

jajest
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 21 feb 2019 10:29

er niet echt een "reglement" over de wachtdienst ... het enige wat er bestaat is onderstaande tekst terug te vinden in het arbeidsreglement en hier worden de 2 termen, vind ik, "wachtdienst" en "permanentie" door elkaar gebruikt:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Schema permanentie regelingen per afdeling Harelbeke en Moen.
2.1 ICT

Weekdagen 6u30’ – 8u00’
16u15’ – 19u30’
Zaterdag 7u00’ – 17u30’

Wekelijks komt dit neer op 30u00’. Deze regeling bestaat uit 2 personen, Coördinator ICT en Deskundige ICT en wisselt wekelijks af.
Bij verlof/ziekte wordt de permanentie doorgeschakeld naar de nog aanwezige persoon.
Bij verlof/ziekte eindigt de wachtdienst om 00u00’’ de avond voor de afwezigheid en vangt terug aan ’s nachts, de dag na de ziekte of afwezigheid om 00u00’.
Iedere aanwezigheid tijdens de wachtdiensturen wordt in mindering gebracht tot op een vol kwartier.
Op feestdagen loopt de wachtdienst niet door.

Reclame

Terug naar “Andere”