minuren in de horeca

Jul1111
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

minuren in de horeca

#1 , 13 aug 2018 17:44

Hallo iedereen,

Mijn situatie is als volgt: 5 maand geleden ben ik in begonnen als kok in een nieuwe horecazaak met een voltijds contract (38 uur) en vast uurrooster (maandag tot vrijdag telkens van 10 tot 18u). Na de 1ste maand dat de zaak is open gegaan hebben de werkgevers ook beslist om op zaterdag open te doen. Ik heb van bij het begin gezegd dat ik mijn uren zoals ze in mijn contract staan wil blijven werken, dus niet op zaterdag. Dat was geen probleem. Wel heb ik afgesproken om 3 specifieke zaterdagen in de toekomst te werken, wanneer de werkgever op vakantie is.

De laatste 2-3 maanden is het niet zo druk en moet ik vaak vroeger stoppen. Zo sta ik nu een 20 tal uren in min. (maar ik moet nog 3 zaterdagen werken, dus deze worden ingehaald)

Mijn werkgevers blijven ook pushen om mij de zaterdag in te zetten om "die minuren in te halen". Waarop ik telkens zeg dat ik niet op zaterdag ga werken.

Maar toch gebeurt het (bijna) elke dag dat ik vroeger moet stoppen.

Mijn vraag nu aan jullie is, kunnen zij mij verplichten deze uren in te halen of zouden ze mij daar enkel moreel toe kunnen verplichten?
Als ik weiger, wat gebeurt er dan met mijn loon?

Het is helemaal niet leuk om zo te werken en niet gerespecteerd te worden, ik heb voor een 5 dagen week getekend en wil nu niet 6 op 7 gaan werken, maar ik begrijp hun perspectief ook, zij bekijken het van de financiële kant.

Iemand advies hoe ik best met deze situatie omga?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 15 aug 2018 22:13

Voor zover ik me nog herinner, is dit simpel:
Je hebt een vast uurrooster van 10u tot 18u, dan is dit bindend voor je werk.
Als je door de werkgever vroeger naar huis gezonden wordt (en niet op eigen initiatief), moet deze je betalen tot 18u, en heb je geen onderuren.

Reclame

Terug naar “Andere”