bijstand door een raadgever bij functioneringsgesprek

inf-09
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bijstand door een raadgever bij functioneringsgesprek

#1 , 21 jul 2017 13:56

Ik ben directeur van een vrije basisschool.
Ik ben reeds 16 jaar in functie en vast benoemd.
Er is een aanslepend conflict met mijn secretariaatsmedewerkster. Zij weigert sinds jaar en dag bepaalde taken uit te voeren en verspreidt allerlei laster ten aanzien van mijn persoon. Dit aanhoudend gepest heeft me uiteindelijk een burn-out bezorgd.
Sinds ik mijn taak terug voltijds heb opgenomen, ervaar ik dat zij en nog een paar medestanders mij nog meer zwart gemaakt hebben.

De raad van bestuur van de school wil mij nu een absurde functiebeschrijving opdringen en hierover met mij een gesprek hebben. Ik laat me bijstaan door een raadgever maar deze mag niet aanwezig zijn op dit gesprek. Hebben zij het recht om die persoon bij de vergadering te weigeren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jul 2017 18:21

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 22 jul 2017 00:09

Een functioneringsgesprek is geen evaluatiegesprek. Buiten u en uw baas zijn er geen andere betrokkenen bij een functionerinsggesprek.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 22 jul 2017 00:52

Delicaat probleem. Een schooldirecteur moet gezag geven binnen het lastige canvas van soms tegenstribbelende vastbenoemde medewerkers, inkrimpende werkingsbudgetten, lastige ouders, lastige leerlingen en inrichtende machten met soms eigen (verborgen) agenda s omdat bv vroegere congegaties de gebouwenlasten niet meer kunnen dragen.

Heb enkele schooldirecteurs in m n vriendenkring en er een een burnout kunnen laten vermijden door m afstand te laten nemen hebben: er blijven voor gaan maar de beperkingen inrekenen/accepteren. Ook een paar jaar geherorienteerd geweest maar mogen terugkeren.

Schooldirecteur zijn is superlastig omdat je veel moet doen / realiseren doch weinig "macht" hebt. Een advocaat kan je job / levenskwaliteit niet redden. Ga er heen, luister wat je ze voorstellen en bekijk het voorstel (met je raadsman) rustig; je hebt tenslotte ook rechten als vastbenoemde.

PS. Neem het gesprek discreet op met je smartphone door de recording te activeren voor de meeting begint. Dit mag juridisch zonder toestemming van de tegenpartij.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 22 jul 2017 11:47

Je mag je tijdens een functioneringsgesprek wel degelijk laten vergezellen door een neutraal persoon, dat hoeft daarom geen advocaat te zijn. Zelfs beter van niet. In bedrijven wordt het vaak toegepast; Meestal is het een vertrouwenspersoon of de preventie-adviseur. In het onderwijs kan je zo iemand ook vinden die door de koepel van jouw onderwijsnet wordt uitgezonden. Het zal als signaal naar de raad van bestuur toe ook effect hebben dat er zeer zorgvuldig en zo neutraal mogelijk met de probleemsituatie wordt omgegaan.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 22 jul 2017 14:33

Eylis

Kan je me meedelen op welke tekst je je baseert om te beweren dat bij een functioneringsgesprek een derde aanwezig mag zijn?

http://www.g-o.be/sites/portaal_nieuw/s ... p10-12.pdf

https://www.klasse.be/40995/op-function ... ek-leraar/

http://www.gidsvoorbesturen.be/content/ ... -evaluatie



Het functioneringsgesprek is een formeel, periodiek, systematisch, gestandaardiseerd en vertrouwelijk gesprek tussen de leidinggevende en zijn medewerker als gelijkwaardige partners omtrent het werk in al zijn aspecten en resulterend in concrete afspraken naar kwaliteitsverbetering in efficiëntie en effectiviteit van het werk.
formeel
vooraf afgesproken, voorbereid gesprek
periodiek
regelmatig terugkerend (minstens één keer per jaar)
systematisch
voor iedereen (ook het niet-onderwijzend personeel; elk personeelslid is belangrijk en wordt optimaal betrokken en krijgt een verantwoordelijkheidsgevoel)
gestandaardiseerd
volgens een bepaald schema
vertrouwelijk
het gesprek vertrekt vanuit de eigen ervaring (het welbevinden) van de medewerker en is daarom vertrouwelijk, tenzij in onderlinge afspraak bepaalde aspecten publiek kunnen zijn
gelijkwaardige partners
het gesprek gebeurt in een open, gelijkwaardige dialoog, heeft een samenwerkings-karakter zodat zelfs items over het functioneren van de leidinggevende aan bod kunnen komen; het gesprek is daarenboven een belangrijke vorm van inspraak voor de medewerker

Het gaat niet om een evaluatiegesprek. Dat gebeurt per definitie a posteriori en kijkt na in hoeverre eerder gemaakte afspraken nagekomen worden = beoordelend.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 22 jul 2017 14:51

@basejumper: het màg omdat er nergens in de reglementering staat dat het niet mag :-) Wees er maar zeker van dat in moeilijke situaties de vertrouwenspersoon/afgevaardigde preventie-adviseur mee naar een functioneringspgesprek mag. Evenals dat die gesprekken ook geregistreerd mogen worden als één van de gesprekspartners dat wenst. De regelgevers in het onderwijs pakken er niet expliciet mee uit, omdat dit natuurlijk eerder zou evolueren naar een situatie waar elke leerkracht/medewerker zijn preventie-adviseur meebrengt op het fiuncioneringsgesprek, terwijl dat zelden iets toevoegt. Vergeet niet dat het in dit geval gaat over mogelijke belaging/pesten én een burn-out. Dan pak je de zaken iets anders aan dan de gebruikelijke manier.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jul 2017 15:08

Ik laat me bijstaan door een raadgever maar deze mag niet aanwezig zijn op dit gesprek. Hebben zij het recht om die persoon bij de vergadering te weigeren ?
wel heel raar een raadgever die zelf niet weet of die aanwezig mag zijn. → wa kunt ge mee zo iemand aanvangen buiten zijn factuur betalen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 22 jul 2017 21:19

Eylis

Het is absoluut niet gangbaar dat functioneringsgesprekken bijgewoond worden door 'een raadgever' (is vraag van poster)
'het is niet verboden dus het mag' een een redenering die in de meeste sectoren niet op gaat. Als een baas een functioneringsgesprek plant met een medewerker dan zal dat gebeuren. En dat is zonder raadgevers. Dat preventie-adviseurs (aangesteld door schoolbestuur) of pedagogisch begeleiders (aangesteld door departement) bij moeilijke gesprekken aanwezig kunnen zijn klopt. Dat wordt dan doorgaans gedaan op initiatief van schoolbestuur. Die preventie-adviseur zal trouwens in eerste instantie belangen van total personeelskader bekijken (dus vooral die van de ondergeschikten van deze directeur) Ik lees in zijn vraag vooral een vraag naar mogelijkheid om een vertegenwoordiger van zijn belangen aanwezig te hebben. Lees genre vakbondsvertegenwoordiger of advocaat. En laat dat zeer duidelijk zijn : in de fase van functioneringsgesprekken is dat geen afdwingbaar recht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”