Opnemen Overuren bij Contract Bepaalde Duur

tacqi
Topic Starter
Berichten: 7

Opnemen Overuren bij Contract Bepaalde Duur

#1 , 23 jun 2017 16:10

Beste,

Mijn vrouw is werkzaam als arbeidster in PC302 van de horeca. Ze werkt als demi chef de partie met een contract van bepaalde duur van 6 maanden dat eind juli afloopt. Ze heeft reeds 60 overuren opgebouwd, maar nu willen ze haar die niet laten opnemen. Kan dit ? Is de werkgever niet verplicht haar alle overuren te laten opnemen als inhaalrust voor het einde van het contract ? Ze gaat daar ook niet blijven werken nl.

Groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2017 17:10

Je weet dat de horeca een buitenbeentje is, en als je daar gaat werken weet je dat je uren eens kan uitlopen !

Waarom laat ze die niet uitbetalen?

Deze zijn weinig fiscaal belast tot 143 uur per 4 maanden tot 360 overuren per jaar, enkel voor de horeca met geregistreerde kassa's !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tacqi
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 24 jun 2017 17:51

Dat je de uren kan laten uitbetalen begrijp ik wel, maar het concept inhaalrust bestaat voor een reden, dus mijn vraag is feitelijk of de werkgever in dit geval niet verplicht is dit te laten opnemen. Normaal wordt dit op een referte periode van 12 maanden geregeld, maar in dit geval gaat het over een contract van 6 maanden, daarom mijn vraag.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jun 2017 18:17

Als u er op staat dat je inhaal rust wil nemen dan is dit zo en kan de uitbater daar niks aan veranderen.

Nochtans zijn op deze uren GEEN sociale bijdragen of belastingen verschuldigd, dus uurloon is netto loon, dit is toch goed mee genomen, in u geval spreekt men toch over meer dan 1000€, krijgen of niet hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2017 10:12

Als u er op staat dat je inhaal rust wil nemen dan is dit zo en kan de uitbater daar niks aan veranderen.
bewijs maar eens


@zijn het wel overuren of uren in het kader van flexibiliteit?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2017 10:24

Als u er op staat dat je inhaal rust wil nemen dan is dit zo en kan de uitbater daar niks aan veranderen.
bewijs maar eens


@zijn het wel overuren of uren in het kader van flexibiliteit?

Ik ken de horeca wereld 100%, en u zou wel eens gelijk kunnen hebben, dat ze mondeling afgesproken zijn dat het flexi uren zijn en dit mag voor 360 uren per jaar.
Die flexi uren zijn zeer interessant voor alle beiden geen rsz en geen belastingen, hier gaat het over een demi-chef de partie dit is een klasse V. van de loonschaal dus een uurloon van 14 a 15€ per uur, en netto voor je overuren wat toch goed betaald is voor de horeca.

Als je in de horeca werkt weet je dat het geen baan is van 8 tot 5 , en er is altijd wel wat met die overuren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2017 14:15

Als u er op staat dat je inhaal rust wil nemen dan is dit zo en kan de uitbater daar niks aan veranderen.
bewijs maar eens


@zijn het wel overuren of uren in het kader van flexibiliteit?

Ik ken de horeca wereld 100%, en u zou wel eens gelijk kunnen hebben
waar blijft het bewijs?

de inhaalrust kan verloren gaan het (overuren)loon niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”