Verlof zonder respons

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

Verlof zonder respons

#1 , 21 jun 2017 18:03

Beste,

Ik had graag nagevraagd over het volgende:

De dag van mijn verlof aanvraag (verlof voor 2 dagen), op het moment van het verlof zelf 2 weken ervoor -1 dag (was 's avond dus die telt niet). Tot nu toe geen respons en bij herinnering word dit emailtje genegeerd, een telefoontje word gewoon afgewispeld met we gaan er nog eens over spreken. Door te druk of gemoedwillig laat ik in het midden.

Voor mij persoonlijk zijn die dagen heel belangrijk. Ik heb kort even over een wet gelezen dat twee weken - waar ik dus helaas niet aan voldoe - de maximum termijn is voor goedkeuring. Nu ik wil niet met juridische zaken gaan beginnen en schermen met allerlei zaken, heeft niemand een boodschap aan. Aangezien mijn aangevraagd verlof binnen 2 werkdagen is, heeft iemand advies om dit netjes aan te pakken, bellen en mailen lukt niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 21 jun 2017 20:58

Dat van die 2 weken klopt niet, is Nederlandse wetgeving, geen Belgische.

Hieronder een geciteerd stukje van Sd Worx:
De vakantiewetgeving bevat zelf geen modaliteiten die de opname van vakantie regelen en laat veel vrijheid aan de werkgever om dit binnen zijn onderneming zelf te regelen. Bij voorkeur worden de afspraken vastgelegd op ondernemingsniveau.

Het is dus mogelijk dat het arbeidsreglement bepaalde regels voorschrijft in verband met de aanvraag van de vakantie. Dit om continuïteitsredenen. Een regel dat de vakantiedag moet aangevraagd worden binnen een bepaalde tijdspanne behoort hiertoe. Ook kan er afgesproken worden dat in bepaalde periodes de opname van vakantie niet toegelaten is voor de werknemers of bepaalde categorieën van werknemers. Het reglement kan zelfs een voorrangsregeling bepalen om te voorkomen dat alle werknemers gelijktijdig vakantie opnemen waardoor de arbeidsorganisatie ernstig verstoord zou worden.

De spelregels vastgelegd in het arbeidsreglement binden zowel werkgever als werknemer.

Reglement of niet, als werknemer kan je nooit eenzijdig de data van je vakantie bepalen. De hoofdregel is dat vakantie steeds in gemeenschappelijk overleg tussen werkgever en werknemer wordt overeengekomen.

Je hebt dus altijd het uitdrukkelijk of stilzwijgend akkoord van de werkgever nodig. Wanneer de werknemer zonder het akkoord van de werkgever afwezig blijft, is hij ongewettigd afwezig en zal hij geen loon ontvangen voor die dag.

De werkgever van zijn kant mag het de werknemer echter niet onmogelijk maken zijn wettelijk vakantiedagen op te nemen. Wettelijk vakantie is een recht.
Daarnaast heb je in de periode 1 mei -> 31 oktober sowieso recht op een gewaarborgd verlof van 2 weken.

Behoudens tegenbericht, lijkt een periode van 2 weken me meer dan voldoende om dit af te keuren als de werkgever manschappen tekort zou hebben.
Volgens mij heb je nu dus de stilzwijgende toelating gekregen.

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 22 jun 2017 13:35

Bedankt voor de feedback, is een duidelijk antwoord en stelt me toch een beetje meer gerust. Ik hoop alleen maar dat ze morgennamiddag niet afkomen dat ik geen verlof kan nemen want het uitblijven van een officiele respons is echt vervelend.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jun 2017 13:53

Bedankt voor de feedback, is een duidelijk antwoord en stelt me toch een beetje meer gerust. Ik hoop alleen maar dat ze morgennamiddag niet afkomen dat ik geen verlof kan nemen want het uitblijven van een officiele respons is echt vervelend.
U hebt wel lang gewacht, eigenlijk. U had best een tijdje geleden een e-mail gestuurt met daarin iets zoals:

"Beste, x dagen geleden had ik verlof aangevraagd voor de periode y tot z. Op datum a en datum b heb ik nog eens herinnering gestuurd in verband met deze verlof aanvraag. Aangezien deze aanvraag niet afgekeurd werd, ga ik er van uit dat deze aanvraag in orde is. Moest dit toch niet het geval zijn, gelieve me dan binnen de 2 dagen op de hoogte te stellen."

In zo'n geval leg je de bal volledig in hun kamp, en bij uit uitblijven van een reactie heb je dan wel een goedkeuring.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”