Ouderschapsverlof vs jaardoelstelling

jdjere
Topic Starter
Berichten: 3

Ouderschapsverlof vs jaardoelstelling

#1 , 29 mar 2017 22:40

Hallo,

Bij ons op het bedrijf hebben we "persoonlijke jaardoelen", die worden voor iedereen individueel in overleg met het management bepaald, elk jaar opnieuw. Dit hangt samen met een bonus systeem. Het bedrijf levert dienstverlening voor andere bedrijven.

Per jaar wordt bv gesteld hoeveel dagen je "productief" moet zijn, dat houdt in: consultancy diensten uitvoeren waarvoor het bedrijf een inkomst vordert.
Dit jaar ligt dat voor een voltijds equivalent op 150 dagen, de overige dagen (+/-60) bestaan uit: eigen voorbereiding, overhead (interne meetings), klantenevents, interne opleiding en externe opleiding.

Dit jaar neem ik ouderschapsverlof op, als eerste in de geschiedenis van het bedrijf, halftijds verspreid over juli en augustus.

In het persoonlijk overleg voor het bepalen van de productieve dagen stelde ik dat ik geen 150 dagen productief kan zijn, ik gaf aan dat ik namelijk maar 11/12de zal werken, dat komt dan neer op 138 productieve dagen.
Mijn baas vindt dat niet, hij stelt dat hij jaardoelen heeft die moeten gehaald worden, een werknemer die minder productief wil zijn door ouderschapsverlof te nemen kan daar geen invloed op hebben. --> minder bonus dus als ik die 150 dagen niet haal.
Nu van dat bonus gebeuren lig ik eigenlijk niet wakker, maar wel van het volgende;
Hij stelde ook nog dat hij dit jaar niet in mij kan investeren op opleidingsvlak (waaronder externe opleiding), ik gebruik volgens hem de dagen voorziene opleiding om mijn ouderschapsverlof te kunnen opnemen, want dat is volgens hem het enige waar "rek" opzit. Hij stelt dat het immers ook niet eerlijk zou zijn tegenover mijn collega's die geen ouderschapsverlof (kunnen) nemen (omdat ze geen kinderen hebben bv), want dan zou ik én opleiding volgen én ouderschapsverlof nemen, dat zou jaloezie in de hand werken want ik moet dan minder productief zijn ten opzichte van mijn collega's.
Nu, die dagen opleiding dienen wel om een degelijke kennisopbouw te doen zodat ik mijn job beter kan doen en ik breder zou kunnen ingezet worden. Daarbovenop worden de persoonlijke leerdoelstellingen niet bijgesteld, ik moet gewoon evenveel kennis opbouwen als iemand die geen ouderschapsverlof opneemt en dus meer dagen opleiding ter beschikking heeft.

Ik begrijp dat hij als baas jaardoelen heeft om aan te voldoen, maar kan hij zomaar stellen dat het mijn eigen schuld is dat ik geen opleiding kan volgen door ouderschapsverlof te nemen?
Ik kan het verkeerd hebben, maar ik vind dat mijn baas toch heel hard zijn best doet om mij geen ouderschapsverlof te laten nemen.
Hij zei wel dat ik er recht op heb dus dat hij dat zeker niet kan weigeren (met de arrogante ondertoon van "als je het doet moet je de gevolgen maar dragen")... En hij had er ook "geen mening" over of dat al dan niet goed was om te doen.
Zelf ben ik er op tijdens het persoonlijk overleg 3 keer op terug gekomen, maar hij zei steeds dat ik hem verkeerd begreep, deed zijn uitleg opnieuw en dat hij zeker niet zou willen dat ik tegen mijn vrouw ga vertellen dat ik geen ouderschapsverlof kan/mag nemen.

Ik heb de persoonlijke doelstellingen nog niet ondertekend, maar heb het idee dat ik dat ook niet moet doen zoals het er nu ligt.
Het lijkt me toch niet 100% correct, ik vind gewoon dat alles in een verhouding 11/12 moet staan, productieve dagen en ook alle andere dagen.

Alle feedback welkom! :)

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding