Werken als poetshulp met dienstencheques

laurikathompson
Topic Starter

Werken als poetshulp met dienstencheques

#1 , 26 sep 2016 19:22

Hallo,

Een goede vriendin werkt als poetshulp via een dienstencheques bureau. Haar man is zelfstandig maar ze hebben het niet breed.

Kan zij wettelijk 3 of 4 uur per week voor haar man (en uiteraard haarzelf) privé huishoudelijk taken uitvoeren door middel van dienstencheques?

Natuurlijk op voorwaarde dat hij de dienstencheques privé aankoopt?

Is dit wettelijk aanvaardt?

Met dank en groetjes,

L. Thompson

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2016 19:30

Dit is balanceren op het snee van het mes, maar dit kan als het 100% huishoudelijke taken zijn, dus geen beroepslokalen kuisen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

laurikathompson
Topic Starter

#3 , 27 sep 2016 09:16

Bedankt denlowie, uiteraard het is voor in het huis, alleen privé wassen, strijken .. enz

Reclame

KimSe

#4 , 27 sep 2016 11:14

Speelt het huwelijksvermogensstelsel hier geen rol???

Ik kan me moeilijk voorstellen dat gelden uit het gemeenschappelijk vermogen kunnen aangewend worden als loon (dat opnieuw in het gemeenschappelijk vermogen terecht komt...)

Bovendien, wie zal het contract met het dienstenchequekantoor aangaan? De man privé (als zijnde gehuwd) of man en vrouw samen??? Dan stelt ze zichzelf tewerk via dienstencheques???

Hier lijkt mij een en ander toch de mist in te gaan...

LeenW

#5 , 27 sep 2016 11:32

Ik dacht dat het niet bij familie mocht, dus in de eigen woning al helemaal niet. Dit is gewoon misbruik maken van het systeem!

JPV

#6 , 27 sep 2016 11:50

Hallo,

Een goede vriendin werkt als poetshulp via een dienstencheques bureau. Haar man is zelfstandig maar ze hebben het niet breed.

Kan zij wettelijk 3 of 4 uur per week voor haar man (en uiteraard haarzelf) privé huishoudelijk taken uitvoeren door middel van dienstencheques?
Art. 3.Om prestaties van buurtwerken of -diensten te laten uitvoeren, overhandigt de gebruiker een dienstencheque per gepresteerd arbeidsuur aan een erkende onderneming.
Voor de uitvoering van de buurtwerken of -diensten waarvoor de dienstencheques worden aangewend, neemt de erkende onderneming een [...] werknemer in dienst [...]. <W 2003-12-22/42, art. 72, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2004> <W 2004-07-09/30, art. 273, 003; Inwerkingtreding : 25-07-2004>
[1 De Koning kan bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de voorwaarden en de nadere regels bepalen met betrekking tot de verplichting tot aanwerving van uitkeringsgerechtigd volledig werklozen, werklozen met een inschakelingsuitkering en leefloners.]1
[Die werknemer mag geen bloed- of aanverwant tot in de tweede graad zijn van de gebruiker of een lid van het gezin van de gebruiker, noch dezelfde verblijfplaats hebben als de gebruiker.] <W 2003-12-22/42, art. 73, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2004>
De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening betaalt, in naam en voor rekening van de gebruiker, als tegemoetkoming aan het uitgiftebedrijf een aanvullend bedrag per gepresteerd uur op grond van het aantal van de door dit bedrijf gevalideerde dienstencheques.
De dienstencheques worden uitgegeven binnen de perken van de daartoe jaarlijks op de begroting ingeschreven kredieten.
De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, het mechanisme dat garandeert dat het totale aantal uren het bedrag dat is vastgesteld voor het begrotingsjaar niet overschrijdt.
Het uitgiftebedrijf maakt aan de erkende onderneming de waarde over van de dienstencheque vermeerderd met [het aanvullend bedrag bedoeld in het vierde lid]. <W 2003-12-22/42, art. 74, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2004>

denlowie

#7 , 27 sep 2016 11:52

Ik dacht dat het niet bij familie mocht, dus in de eigen woning al helemaal niet. Dit is gewoon misbruik maken van het systeem!
De voornaamste voor waarden zijn.
1/ werk bij particulieren
2/de werknemer dient in het personeel ingeschreven te zijn van de erkend diensten cheque bedrijf
3/ de werknemer moet 1/2 tijds contract hebben bij het erkend diensten cheque bedrijf !!

En ja er word zeer veel misbruik er van gemaakt, zeer veel bij kleine handelaars die hun zaak laat kuisen met diensten cheques en vriendinnen die zogezegd in elkaars huis gaan kuisen.

Ik zit misschien nog wat achter in het kb van 12/12/2001 staat dit nog niet in

JPV

#8 , 27 sep 2016 14:04

3/ de werknemer moet 1/2 tijds contract hebben bij het erkend diensten cheque bedrijf !!
halftijds is geen voorwaarde, 10 of 13 uur epr week wel.

laurikathompson
Topic Starter

#9 , 27 sep 2016 20:07

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Wel, het is zo dat mijn vriendin en haar man zich in een zeer penibele financiële situatie bevinden. Momenteel kuist ze bij 2 schoonzussen en een paar goede goede vrienden in het zwart.

Ik wil haar overtuigen dat met een dienstenchequesbedrijf kan ze wel een officiële contract met alle voordelen bijkomen. Ze doet +/- 17 tot 19 uur per week nu. Maar met een officiële contract is ze verzekerd, in orde met de wetten en alhoewel ze minder netto centjes zal ontvangen, de sociale zekerheid en voordelen zijn belangrijk. Allez, zo denk ik.

Het enige minpunt is dat ze heeft niet genoeg klanten om een volwaardige deeltijdse contract te bijkomen, en met haar uren voor haar man kan ze wel die contract bij een poetsbedrijf krijgen.

Er is hier geen sprake van misbruik, alleen wil ik weten wat het mogelijk is binnen de wettelijk kader om haar te helpen.

KimSe

#10 , 28 sep 2016 08:52

Het poetsbedrijf kan haar toch ook opdrachten/klanten geven? Om op die manier aan voldoende uren te komen?

laurikathompson
Topic Starter

#11 , 28 sep 2016 09:18

Helaas veel poetsbedrijven reageren zelfs niet op haar sollicitatie emails :(

JPV

#12 , 28 sep 2016 09:23

bij zo'n functie niet via mail werken, maar persoonlijk gaan.

denlowie

#13 , 28 sep 2016 09:24

Helaas veel poetsbedrijven reageren zelfs niet op haar sollicitatie emails :

(
Er zijn veel poetsbedrijven die in financiële moeilijkheden zitten, de grote poetsbedrijven kunnen zich reden, maar de kleinere 10 a15 personen hebben het al een paar jaar enorm moeilijk.

Dat ze eens naar de zeer grote diensten bedrijven solliciteer.

MarieVC

#14 , 28 sep 2016 09:28

Dit mag niet. De wet is zeer duidelijk: als werkneemster met een dienstenchequecontract is het niet toegelaten te werken bij bloed-of aanverwant tot in de tweede graad van de particulier waarvoor de prestaties worden verricht. De werkneemster mag ook geen lid zijn van het gezin van die particulier, noch dezelfde verblijfplaats hebben als de particulier.

MarieVC

#15 , 28 sep 2016 09:44

Wanneer een DC-bedrijf in een regio is gevestigd waar het aanbod aan werkers hoger ligt dan het klanten aanbod geeft men dikwijls alleen een contract wanneer de kandidaat zelf voldoende werkuren heeft gevonden. Bij ons is dat niet zo, wij hebben altijd gemotiveerde kandidaten te kort .. Het minimum aantal werkuren is 10u of 13u naargelang de situatie. Wanneer klanten tevreden zijn over het werk van de hulp zal je merken dat het aantal werkuren automatisch zal stijgen. Een goede, betrouwbare hulp is gegeerd. Ik raad aan in uw buurt veel rond te vragen, aan huishoudhulpen, gezinnen ... over welk bedrijf is men tevreden.. is er opleiding, begeleiding, hoe gaat men om met klanten die zomaar afbellen enz . In de sector is nog steeds voldoende werkaanbod, in Vlaanderen zijn nog nooit zoveel cheques gebruikt als begin 2016. Veel geluk.

Terug naar “Andere”