Plotse wijziging leasevoorwaarden

Thierr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Plotse wijziging leasevoorwaarden

#1 , 23 sep 2016 00:03

Voor mijn werk heb ik een auto nodig gezien ik naar klanten moet gaan. Het bedrijf waarvoor ik werk voorziet hierin in de keuze om oftewel met een huurwagen te rijden die ze ter beschikking stellen, of een leasewagen te nemen. Voor de leasewagen krijg je een budget afhankelijk van je functie (en een promotie betekent ook een grotere leasewagen). We mogen de leasewagen zelf samenstellen. Ik werk er inmiddels 8 jaar.

Gedurende die 8 jaar (en voor andere collega's die er meer dan 12 jaar werken) was het zo dat, wanneer je ontslag nam, je niet verplicht was de auto mee te nemen of de boete bij vroegtijdig stopzetten van het contract met de leasefirma te betalen. Echter heeft het bedrijf nu een wijziging doorgevoerd in het leasecontract voor alle nieuwe leaseauto's:
Indien werkgever één week voor het einde van het dienstverband geen overname bevestiging van de leasemaatschappij ontvangen heeft wordt de medewerker de kosten van voortijdige beëindiging van het leasecontract in rekening gebracht en verrekend met het netto salaris. Deze kosten worden niet verrekend met het forfaitaire belastbare voordeel vanwege privégebruik (bijtelling). Indien de kosten hoger zijn dan de laatste salarisverrekening zal de medewerker het restantbedrag binnen 14 dagen voldoen. Verplichtingen bij voortijdige beeindiging van het gebruiksrecht Indien de medewerker op eigen verzoek het dienstverband wenst te beëindigen, kan via de wagenparkbeheerder bij de betreffende leasemaatschappij de afkoopwaarde van de leaseauto worden opgevraagd. Deze aanvraag wordt door de wagenparkbeheerder vertrouwelijk behandeld. Aan deze berekening kunnen geen rechten worden ontleend en deze is dus indicatief van aard. Indien de medewerker, vóór het einde van het leasecontract, op eigen verzoek de onderneming verlaat vrijwaart hij werkgever van kosten die te maken hebben met het voortijdig beëindigen van het leasecontract. De medewerker kan voor de volgende opties kiezen: o De auto zelf overnemen van de leasemaatschappij;

Essentieel betekent dit dat we vanaf nu dus 4 jaar "vasthangen" aan het bedrijf als we een leasewagen willen bestellen, gezien de boete die je hiervoor betaalt makkelijk 7000euro is.
Nu vraag ik me af of dit wettelijk is om dit zomaar toe te voegen in de leaseovereenkomst, was dit geen verworven recht oid? Op andere topics lees ik ook dat ze dit enkel zouden mogen doen op de "extra opties" die gekozen zijn?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 23 sep 2016 05:58

Je kan een ontslag niet verzwaren op deze manier. Beding is dus onwettelijk.

Thierr
Topic Starter

#3 , 23 sep 2016 09:55

Je kan een ontslag niet verzwaren op deze manier. Beding is dus onwettelijk.
Bedankt voor je reactie! Wat als ze schermen met het feit dat het gewoon een contract is dat je getekend hebt, en je de vrije keuze hebt om wel of niet een leaseovereenkomst aan te gaan?

Reclame

JPV

#4 , 23 sep 2016 11:21

Dat je het recht hebt om zaken te tekenen die nietig zijn en later de nietigheid in te roepen.

(nietig = niet geldig)

Wet op de arbeidsovereenkomsten
Art. 6. Alle met de bepalingen van deze wet en van haar uitvoeringsbesluiten strijdige bedingen zijn nietig voor zover zij ertoe strekken de rechten van de werknemer in te korten of zijn verplichtingen te verzwaren.

Het inlassen van een extra bedrag dat moet betaald worden of het verplichten van het overnemen van een wagen is een beding die art. 37/2 en volgende van dezelfde wet op de arbeidsovereenkomsten verzwaart.

Thierr
Topic Starter

#5 , 23 sep 2016 15:05

Duidelijk, bedankt!

Terug naar “Andere”