Brugdag tijdens wettelijke verlofperiode

maarten1234
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Brugdag tijdens wettelijke verlofperiode

#1 , 08 sep 2016 12:08

Beste,

Op 31 oktober hebben we een brugdrag in het bedrijf. Tijdens de periode 26 oktober tot 4 november heb ik wettelijk verlof aangevraagd. Nu zie ik dat ze ook voor 31 oktober een verlofdag hebben aangerekend in plaats van de brugdag.

Is het correct dat ik die brugdag dan kwijt ben, of heb ik recht om die op een andere dag op te nemen?

Alvast dank voor het antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3801

#2 , 08 sep 2016 13:01

Om dat te weten, moet je eerst weten hoe die brugdag gegeven wordt.
Bij ons wordt die bijvoorbeeld ter vervanging van kerstdag gegeven (aangezien die dit jaar op een zondag valt).
De vorige brugdag was echter een dag collectief inleveren van je verlofdagen.
Een andere mogelijkheid is nog dat dit een cadeau is van je werkgever.

In ieder geval heb je inderdaad recht op die dag, als die collectief gegeven wordt.
Maar in het geval dat het van je collega's van hun verlof genomen wordt, verandert er voor jou niets (je hebt al verlof die dag).
In het andere geval zul je moeten vragen om die dag op een ander moment te nemen, ofwel een dag verlof om te vormen.

maarten1234
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2016 13:45

Dit is inderdaad gegeven ter vervanging van de kerstdag. Het bedrijf probeert dus weeral mijn vakantiedagen af te nemen, zal maar terug contact opnemen met HR.

Dank u voor het antwoord.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 08 sep 2016 13:50

Uw verlof is = je wettelijk jaarlijks verlof + de wettelijke feestdagen die in het weekend vallen.
Als uw bedrijf tijdens brugdagen geen verlofdagen cadeau doet is het logisch dat brugdagen van uw jaarlijks verlof saldo of inhaalrust worden afgetrokken.

PS een bedrijf met vrije verlofplanning blijft wel het recht hebben brugdagen collectief te sluiten.
Die dagen moeten wel bekend zijn bij aanvang van het jaar.
Laatst gewijzigd door giserke op 08 sep 2016 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2016 13:53

Beste,

Op 31 oktober hebben we een brugdrag in het bedrijf. Tijdens de periode 26 oktober tot 4 november heb ik wettelijk verlof aangevraagd.
Meldt dat je een vergissing begaan hebt bij het aanvragen van uw wettelijk verlof, zodat dit weer geschrapt wordt. Vervolgens vraagt u wettelijk verlof aan van 26 oktober tot 28 oktober, en van 2 november tot 4 november.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#6 , 08 sep 2016 13:58

Beste,

Op 31 oktober hebben we een brugdrag in het bedrijf. Tijdens de periode 26 oktober tot 4 november heb ik wettelijk verlof aangevraagd.
Meldt dat je een vergissing begaan hebt bij het aanvragen van uw wettelijk verlof, zodat dit weer geschrapt wordt. Vervolgens vraagt u wettelijk verlof aan van 26 oktober tot 28 oktober, en van 2 november tot 4 november.
Dat veranderd niks. 31 oktober is een maandag, en dus een normale werkdag die feitelijk gepresteerd moet worden. In uw sugestie zal TS gewoon moeten werken die dag.
En indien de werkgever een verplichte collectieve sluiting inlast die dag komt die dag van uw verlof saldo of krijg je die cadeau, of wordt inhaalrust gebruikt. Dat voorlaatste in de privésector is nagenoeg onbestaande. ;)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 sep 2016 14:04

Dat veranderd niks. 31 oktober is een maandag, en dus een normale werkdag die feitelijk gepresteerd moet worden.
TS meldt dat dit een brugdag is bij hen op het bedrijf.
En indien de werkgever een verplichte collectieve sluiting inlast die dag komt die dag van uw verlof saldo of krijg je die cadeau
TS geeft aan dat de recupdag van kerstdag voor die brugdag gebruikt wordt. TS heeft dus twee mogelijkheden: 1. Eisen dat hij de recupdag van kerstdag terugkrijgt en op een ander tijdstip kan inplannen, of 2. Zijn verlof ietsje anders inplannen (zoals ik aangegeven heb) zodat hij een extra wettelijke verlofdag overhoudt (namelijk die van de brugdag).

Ik denk dat de werkgever véél minder moeilijk gaat doen als de TS voor de tweede optie kiest... Als de werkgever sowieso geen probleem maakt van beide mogelijkheden, staat het de TS vrij om te kiezen uiteraard. Waar ik werk, zijn recupdagen bijvoorbeeld interessanter om "over te hebben" op het einde van het jaar, omdat we deze naar het volgende jaar kunnen overdragen. Wettelijke verlofdagen die we over hebben, zijn we sowieso kwijt (kunnen we nadien niet meer opnemen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#8 , 08 sep 2016 14:09

Brugdag wordt altijd afgetrokken van je jaarlijks verlof of overuren? Tenzij je die cadeau krijgt (waartoe je werkgever niet verplicht is)
Als werkgever de vervangende feestdag van kerstmis ingepland als brugdag op een andere dag, dan neemt hij het niet van je gewoon verlof.
In beide gevallen komt dit op het zelfde neer.

Meer nog in het geval van TS heeft zijn werkgever nog een toegift, want hij kan eisen dat vervangende feestdagen eerst moeten 'gepaseert' worden vooraleer ze ingezet kunnen worden.
TS heeft in dit geval dus meer vrij in te plannen verlofdagen dan dat de werkgever verplicht moet geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 sep 2016 16:22

Als werkgever de vervangende feestdag van kerstmis ingepland als brugdag op een andere dag, dan neemt hij het niet van je gewoon verlof.
Dit is nu exact wat er wel gebeurd is, als ik de TS goed begrijp: de brugdag is omgezet in wettelijk verlof, zonder dat die brugdag terug "beschikbaar" gezet is als recupdag van kerstdag... Of begrijp ik het verkeerd? Misschien kan de TS even verduidelijken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 sep 2016 17:04

Dit is inderdaad gegeven ter vervanging van de kerstdag.
dan kan u die dag geen jaarlijkse vakantie nemen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

giserke
Berichten: 2434

#11 , 08 sep 2016 17:54

Als werkgever de vervangende feestdag van kerstmis ingepland als brugdag op een andere dag, dan neemt hij het niet van je gewoon verlof.
Dit is nu exact wat er wel gebeurd is, als ik de TS goed begrijp: de brugdag is omgezet in wettelijk verlof, zonder dat die brugdag terug "beschikbaar" gezet is als recupdag van kerstdag... Of begrijp ik het verkeerd? Misschien kan de TS even verduidelijken?
Dan zal TS zijn verlofsaldo moeten opvragen, en nazien of hij 2 dagen kwijt is ipv 1.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 sep 2016 10:46

een vervangingsdag voor een feestdag wordt vastgelegd op basis van art 7 of 8 van de feestdagwet 4/1/1974
die vervangingsdag geld dan als een feestdag, dus 31 oktober is dan net zoals 1 november in dat bedrijf een feestdag
je kan dan net zoals op 1 november ook op 31 oktober geen dag jaarlijkse vakantie nemen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 sep 2016 14:10

Ik denk dat we best even het antwoord van de TS afwachten. Is er nu daadwerkelijk een dag wettelijk verlof ingepland op 31 oktober, en is hij die dag recup ook effectief kwijt? Zolang we dat niet weten, kunnen we er niet veel over zeggen, behalve dat het niet zo mag zijn dat hij die dag EN wettelijk verlof EN de recupdag kwijt is. Het moet één van beiden zijn (en zoals de reden zegt, logischerwijs de recupdag).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”