Ouderschapsverlof & ontslag nemen

Schuppenzot
Topic Starter

Ouderschapsverlof & ontslag nemen

#1 , 18 aug 2016 13:38

Stel ik heb ouderschapsverlof aangevraagd en reeds goedgekeurd maar ondertussen vind ik een andere baan.

Ik begrijp dat het recht op ouderschapsverlof bij mijn nieuwe werkgever dan vervalt omdat ik er nog geen 12/15 maanden gewerkt heb. Maar stel dat deze toch akkoord gaat met de loopbaanonderbreking, heb ik dan nog wel recht op de onderbrekingsuitkering?

Maw, is het recht op verlof verbonden aan het recht op de uitkering?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2016 13:46

Als uw nieuwe werkgever akkoord gaat dat je onbetaald verlof neemt, dan zal je daar inderdaad geen uitkering voor krijgen. Zoals je zelf aangeeft, kan dit geen ouderschapsverlof zijn, omdat niet aan de voorwaarden voldaan is. Uw werkgever kan daar ook niets aan veranderen. Hij kan je dus geen ouderschapsverlof toestaan, enkel onbetaald verlof. Je zal geen uitkering krijgen, en dit onbetaald verlof zal (in tegenstelling tot bij ouderschapsverlof) niet meetellen voor uw pensioen later.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#3 , 18 aug 2016 14:50

het recht op verlof is verbonden aan de ancienniteitsvoorwaarde. Dus geen recht op ouderschapsverlof.

@Gebruiker21: Het recht op uitkeringen staat echter niet altijd in wederzijds verband met het recht op ouderschapsverlof. Je kan natuurlijk géén uitkeringen voor ouderschapsverlof krijgen als je dat ouderschapsverlof niet neemt, maar je kan wél het recht op ouderschapsverlof hebben ondanks dat je niet in aanmerking komt voor de uitkeringen.

Reclame

Schuppenzot
Topic Starter

#4 , 18 aug 2016 15:38

Aha, het is dus nog erger dan dat ik dacht. De anciënniteit is een voorwaarde om überhaupt over ouderschapsverlof te kunnen spreken. Ik dacht dat dit alleen betrekking had op het feit dat je er recht op had in de zin dat de werkgever het niet kon weigeren.

JPV

#5 , 18 aug 2016 16:31

Als een werkgever wil, kan hij ALTIJD samen met jou afspreken om tijdelijk het werkritme te verminderen (via toegestane afwezigheid). Dat is dan in de praktijk gelijkaardig qua effect als ouderschapsverlof, behalve de bescherming tegen ontslag.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 aug 2016 19:38

@Gebruiker21: Het recht op uitkeringen staat echter niet altijd in wederzijds verband met het recht op ouderschapsverlof. Je kan natuurlijk géén uitkeringen voor ouderschapsverlof krijgen als je dat ouderschapsverlof niet neemt, maar je kan wél het recht op ouderschapsverlof hebben ondanks dat je niet in aanmerking komt voor de uitkeringen.
Inderdaad, als de topic starter zelfstandige in bijberoep zou zijn, heeft hij bijvoorbeeld sowieso geen recht op die uitkering, maar kan hij wel ouderschapsverlof opnemen. Afin, moest hij bij zijn huidige werkgever blijven. Niet bij zijn nieuwe, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”