ontslag medische redenen

nessyxander
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ontslag medische redenen

#1 , 12 aug 2016 09:16

Beste,
Vorig jaar werd bij mij heupdisplasie vastgesteld aan beide kanten. De arts zei me dat ik alles bij elkaar een jaar thuis zou zijn omdat beide kanten geopereerd moesten worden. Nu duurt de revalidatie van die ene kant al bijna een jaar. Ik zou nu terug moeten gaan werken omdat ik bij het ziekenfonds anders onder invaliditeit val en nog minder uitkering ga ontvangen. Dit is financieel niet haalbaar. Ik heb nog steeds veel pijn aan de geopereerde kant maar ook aan de andere kant. Het probleem is dat ik werk als logistiek assistent in een woonzorgcentrum en dat dat fysiek heel zwaar werk is. Een dokterbriefje voor heffen en tillen even te vermijden is geen optie want dat werkte vorige keer als een rode lap voor de hoofdverpleegkundige. Nu met die ene kant die nog geopereerd moet worden en het feit dat ze al enkele jaren redenen zoeken om alle logistieken te ontslaan, heb ik nu schrik wat er gaat gebeuren als ik terug ga. Het zware werk gaat zowiezo niet lukken, dat voel ik hier thuis ook.
Is ontslag nemen om medische redenen een optie?
Wat zijn voor mij concreet de gevolgen hiervan?
Ik ben reeds op zoek naar een andere job in de zorgsector omdat mijn hart in de zorg ligt.
Als ik orthopedagogie ga volgen werk ik ook nog in de zorg maar is het fysiek wel haalbaar.
Wat raden jullie mij aan?
groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 12 aug 2016 10:43

Vooreerst neem je contact op met de dienst HR van het ziekenhuis waar je werkt. In eerste instantie zijn dat de aanspreekpunten om te bekijken welk '(tijdelijk) aangepast werk je zou kunnen doen binnen het ziekenhuis. De hoofdverpleegkundige is niet echt de mens die daar over gaat. Ook moet je in overweging nemen dat als de mutualiteit oordeelt dat je een invaliditeitsuitkering moet krijgen, dat dit ook niet zomaar lichtzinnig beslist wordt. Het is wel de situatie zoals ze is. Financieel is dit niet ideaal, maar niet onrealiseerbaar; Je zou tijdens die invaliditeitsperiode ook actief kunnen omscholen naar orthopedagogie. hoe zou je dat anders doen terwijl je full-time werkt en je rust nodig hebt s'avonds en in het weekend. om verder te herstellen? Plan die omscholing nu eens in tijd en financieen uit. Vraag daar hulp bij van ervaringsdeskundigen om er over te praten en na te denken. Je zou er versteld van staan, maar 1 of 2 jaar veel minder inkomen hebben is minder moeilijk overbrugbaar dan je denkt. Het gaat er ook om om je levenswijze aan te passen en dat kan wel lukken mits wat denkwerk. Het alternatief is veel minder goed. Stel dat je probeert te gaan werken (want je wil niet in invaliditeit) en je werkgever ontslaat je toch . Heb je berekend hoeveel werkloosheidssteun je zou krijgen? en dat is permanent. Je wéét ook dat een andere zorginstelling niet zo gauw een zorgkundige met een (herstellende) heupdysplasie zal aannemen.

Reclame

Terug naar “Andere”