Onverdraagzame buur

Melissa4332
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onverdraagzame buur

#1 , 27 jul 2016 11:33

Beste,

Sinds kort is een nieuwe buur onder ons komen wonen, er zijn drie appartementen en ik woon op het bovenste verdiep.
De buur is al een paar keer komen kloppen wegens 'geluidsoverlast', dit gaat hem over het douchen.
Mijn vriend werkt tot 22 uur dus als hij thuis komt na het werk neemt hij een douche, iedere maal komt de buur naar boven op onze deur kloppen, omdat er gedoucht wordt na 22 uur, ale als je het kloppen kunt noemen het is eerder boenken op de deur.
Iedere keer als hij thuiskomt smijt hij de deur in de inkomhal dicht alsook de voordeur van zijn appartement, mijn voordeur beeft steeds als hij ze heeft dicht gesmeten.

Ik vraag mij af in hoeverre de geluidsoverlast bepaalt is:

Mag er na 22 uur niet meer gedoucht worden
Mag er na 22 uur niet meer op de trap gelopen worden
mag er na 22 uur uw tv niet meer opgelegd worden of wat is de maximale volume

Hij heeft op alles een probleem wat na 22 uur gebeurt, ik denk dat ieder van ons hem na 22 uur wel eens wast, of naar het toilet gaat.
Bij ons mag dit volgens hem spijtig genoeg allemaal niet meer na 22 uur.

Wanneer ik deur open doe, maakt hij dat hij de trap afgelopen is en smijt zijn deur toe en meteen in het slot, je kan er dus gewoonweg niet meer praten.

Gisteren kwam ik hem tegen aan de garage met mij onderbuurvrouw, die met mij geen last ondervind, hij liep ons straal voorbij zonder 1 woord te zeggen.

Hij komt enkel en alleen kloppen en maakt dan dat hij weg is, je kan er dus niet mee praten.

Vooraleer ik mijn huisbaas inlicht wou ik toch hier eens luisteren wat wel en niet aanvaardbaar is volgens de geluidsnormen voor appartementen.

Alvast bedankt voor het antwoord, want ik ben ten einde raad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vv-ke
Berichten: 179

#2 , 27 jul 2016 12:11

Wat staat er in het reglement van interne orde? Bij ons staat dat er ook in dat men geen bad mag nemen tussen 22 en 06 uur, maar ik kan me wel inbeelden dat uw vriend geen uuuuuuuuuren onder de douche staat?
Hangt dit reglement van interne orde eveneens uit? Of heb je dit ontvangen van jouw huisbaas?
Je kan hem er ook op wijzen dat hij ook lawaai maakt door op julllie deur te komen boenken. Lawaai in de gang na 22u is ook verboden dacht ik?

eylis
Berichten: 8852

#3 , 27 jul 2016 12:41

Pardon, maar een intern reglement dat stelt dat men geen bad of douche meer mag nemen na 22 uur is een inbreuk op de persoonlijke vrijheid en privacy. Dat u geen flamenco danspartij of opera&belcantovoorstelling mag houden na 22 uur is evident. Maar je niet meer wassen? Sorry dat is een reglementje te ver....Zich wassen is een normale activiteit. en het toilet, dat mag je toch nog doorflushen?

Reclame

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jul 2016 12:46

Als zelfs dat hoorbaar is, voldoet het gebouw dan wel aan de wettelijke bouwvoorschriften?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 27 jul 2016 12:53

Stuur u buur een AS en vermeld als hij om welke rede nog op u deur komt bonken, u telkens klacht zal indienen bij de politie.
Als hij meent dat er geluidsoverlast is door het douchen, dat hij de normale weg moet volgen en klacht indienen bij de politie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vv-ke
Berichten: 179

#6 , 27 jul 2016 13:21

    Pardon, maar een intern reglement dat stelt dat men geen bad of douche meer mag nemen na 22 uur is een inbreuk op de persoonlijke vrijheid en privacy. Dat u geen flamenco danspartij of opera&belcantovoorstelling mag houden na 22 uur is evident. Maar je niet meer wassen? Sorry dat is een reglementje te ver....Zich wassen is een normale activiteit. en het toilet, dat mag je toch nog doorflushen?
    bij ons maken ze daar dan ook geen probleem van, plus ik hoor niet echt iemand anders een bad pakken? Allez dus als 's nachts eventuele kinderen ziek worden, dan mag je en die kleine ni effe verfrissen en ook de lakens niet ineens in 't wasmachien steken...
    Volgens mij ne gepensioneerde die niet weet te doen met zijne tijd...
    Allezins, maak hem wijs dat op de deur boenken geen oplossing is. veel succes!

    de reden
    Berichten: 2938
    Juridisch actief: Nee

    #7 , 27 jul 2016 13:51


    Mijn vriend werkt tot 22 uur dus als hij thuis komt na het werk neemt hij een douche,
    is er geen recht om te douchen op het werk?

    10 OKTOBER 2012. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de algemene basiseisen waaraan arbeidsplaatsen moeten beantwoorden

    Art. 55. De werkgever stelt een douche met warm en koud water ter beschikking van de werknemers, indien :
    1° de werknemers worden blootgesteld aan overmatige warmte;
    2° de werknemers sterk bevuilend werk verrichten;
    3° de werknemers worden blootgesteld aan gevaarlijke chemische of biologische agentia.
    Er wordt voorzien in één douche per groep van zes werknemers die gelijktijdig de arbeidstijd beëindigen.
    De doucheruimten zijn voldoende ruim bemeten om iedere werknemer in staat te stellen zich onder hygiënisch verantwoorde omstandigheden ongehinderd te wassen.
    Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

    eylis
    Berichten: 8852

    #8 , 27 jul 2016 14:20

    de reden, maar enfin wat is dat nu voor rare redenering. Iemand die zich thuis wil en kan wassen, kan en mag zich thuis wassen. Punt. Of de vriend van Melissa nu specifiek vuil/warm/chemisch werk doet of niet (waardoor ie recht heeft op een douche op het werk), speelt geen rol. Ik werk vaak tot s'avonds laat, maar mijn werkgever is niet verplicht mij een wasbeurt te bezorgen....

    Terug naar “Andere”