Verlof

Pinehurst
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verlof

#1 , 29 jun 2016 16:22

kan mijn werkgever zelf mijn verlof kiezen?
Het bedrijf sluit niet en mijn werkgever heeft mij 2 werken verlof gegeven in september zonder overleg met mij.
Kan ik dit weigeren? Ik zou dit liever later nemen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden

#2 , 29 jun 2016 17:16

kan mijn werkgever zelf mijn verlof kiezen?
Het bedrijf sluit niet en mijn werkgever heeft mij 2 werken verlof gegeven in september zonder overleg met mij.
Kan ik dit weigeren? Ik zou dit liever later nemen.
wat staat er in het arbeidsreglement?

in een andere post gaat u ontslag nemen valt september dan nog in de opzeggingstermijn?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Maxime03

#3 , 29 jun 2016 17:20

Uw werkgever kan u verlof opleggen wanneer er collectief verlof is. In uw geval is dit dus niet het geval. Hij kan dit collectieve akkoord niet eenzijdig wijzigen. Evenmin kan hij je opleggen op bepaalde momenten vakantie op te nemen als er geen collectief akkoord over de vakantieperiode bestaat. De vakantiedata moeten dan met jouw akkoord worden vastgesteld. Komen jullie niet tot een akkoord, dan kan eventueel de tussenkomst worden gevraagd van de sociale inspectie die toeziet op de naleving van de vakantiereglementering. Bij blijvend meningsgeschil kan desnoods naar de arbeidsrechtbank worden gestapt.

In uw geval zou ik eens gaan informeren bij uw vakbond.

Reclame

de reden

#4 , 29 jun 2016 18:24

dan kan eventueel de tussenkomst worden gevraagd van de sociale inspectie
hebt u dat al eens gedaan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Maxime03

#5 , 29 jun 2016 18:55

Neen, ik heb dit nog niet zelf gedaan. Ik heb een goede werkgever, namelijk de staat, waar men geen zo'n beslissingen neemt. Het is echter wel een mogelijkheid wanneer er niet tot een consensus kan gekomen worden. Let wel de sociale inspectie kan de beslissing ook niet eenzijdig opleggen, doch zij kunnen er wel voor zorgen dat het arbeidsreglement nageleefd wordt.

Danny V.d.V.

#6 , 29 jun 2016 22:33

Naar gelang het bedrijf m.a.w. wat het bedrijf doet kan de werkgever tot 2 keer toe een verlofaanvraag weigeren om zo de goede gang draaiende te houden. Uiteraard mag hij een derde keer niet weigeren. Dat een werkgever beslist hoe/wanneer je verlof neemt hangt ( zoals reeds gezegd ) af van uw cao maar normaliter kan dit niet. Wat wel kan gevraagd worden is hem 2 of 3 mogelijkheden te geven waaruit hij 1 zal kiezen. Met overuren is dit andere koek, hier kan de werkgever over beslissen en je bv. komende vrijdag thuis zetten ondanks je die niet nodig hebt. Dus, als bv. het bedrijf geen vaste verlofregeling heeft ( heel het bedrijf sluit voor groot verlof ) en je dienst blijft verzekerd kan hij dit niet doen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 jun 2016 08:20

Naar gelang het bedrijf m.a.w. wat het bedrijf doet kan de werkgever tot 2 keer toe een verlofaanvraag weigeren om zo de goede gang draaiende te houden. Uiteraard mag hij een derde keer niet weigeren.
een werkgever mag 20 keer (en meer) weigeren indien hij een goeie reden heeft die de belangen van een werknemer te boven gaan. Hij moet wél het recht op verlof respecteren, dus een situatie zélf creëren waardoor geen verlof genomen kan worden, is ook niet terecht.

de reden

#8 , 30 jun 2016 09:16

Neen, ik heb dit nog niet zelf gedaan.
spijtig, want dan had je geweten dat ze vrij machteloos zijn indien een werkgever het been stijf houd

Art. 63. De paritaire comités kunnen beslissingen treffen omtrent de datum van de vakantie en de eventuele verdeling ervan. De Minister van Sociale Voorzorg moet ten laatste op 31 december van het jaar dat datgene voorafgaat waarin de vakantie moet worden genomen, over deze beslissingen worden ingelicht.
Indien het paritair comité zijn beslissing op genoemde datum niet heeft meegedeeld, mag de ondernemingsraad omtrent ditzelfde object beslissingen treffen. Bij ontstentenis van ondernemingsraad of indien de ondernemingsraad geen beslissing heeft getroffen mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever eendeels en de syndicale afvaardiging anderdeels of bij ontstentenis van deze laatste, de werknemers. Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer.

Maxime03

#9 , 30 jun 2016 09:44

Neen, ik heb dit nog niet zelf gedaan.
spijtig, want dan had je geweten dat ze vrij machteloos zijn indien een werkgever het been stijf houd

Art. 63. De paritaire comités kunnen beslissingen treffen omtrent de datum van de vakantie en de eventuele verdeling ervan. De Minister van Sociale Voorzorg moet ten laatste op 31 december van het jaar dat datgene voorafgaat waarin de vakantie moet worden genomen, over deze beslissingen worden ingelicht.
Indien het paritair comité zijn beslissing op genoemde datum niet heeft meegedeeld, mag de ondernemingsraad omtrent ditzelfde object beslissingen treffen. Bij ontstentenis van ondernemingsraad of indien de ondernemingsraad geen beslissing heeft getroffen mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever eendeels en de syndicale afvaardiging anderdeels of bij ontstentenis van deze laatste, de werknemers. Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij individueel akkoord tussen de werkgever en de werknemer.
Dan hebben we weer iets bijgeleerd. Ik ken de regelgeving doch kom hier amper mee in aanraking. Merci voor de feedback.

Terug naar “Andere”