Wat zijn hier rond de wettelijke rechten/verplichtingen van de werkgever- en nemer aangaande het niet op kantoor raken omwille van een externe factor zoals een treinstaking.
Voor de staking van vandaag nam ik een verlofdag, ook omdat ik nog andere zaken wou/kon doen dan.
Nu het er steeds meer naar uit ziet dat de staking mogelijks morgen niet (volledig) afgelopen zal zijn had ik toch graag wat informatie ingewonnen over wat mijn rechten en plichten zijn.
Ik kom in het station en mijn trein (en eerstkomende volgende treinen) zijn afgeschaft. Ik raak dus niet op mijn werk.
Heb ik als werknemer recht op loon ten gevolge van onvrijwillige werkloosheid als ik niet op kantoor raak en ik dus noodgedwongen thuis zou blijven?
Ik ving eerder iets op als dat dit enkel zou gelden voor onaangekondigde stakingen. Dit is uiteraard niet serieus gezien ze elke dag beslissen om nog een dag bij te doen... Gisteren ben ik door een collega aan een ander station afgezet vanwaar ik gelukkig een trein kon nemen, want in het station waar ik normaal had moeten vertrekken reed niks. ik deed er bijna 3 uur over om thuis te raken.