niet op het werk raken door treinstaking

odyssey
Topic Starter

niet op het werk raken door treinstaking

#1 , 31 mei 2016 17:33

Wat zijn hier rond de wettelijke rechten/verplichtingen van de werkgever- en nemer aangaande het niet op kantoor raken omwille van een externe factor zoals een treinstaking.

Voor de staking van vandaag nam ik een verlofdag, ook omdat ik nog andere zaken wou/kon doen dan.
Nu het er steeds meer naar uit ziet dat de staking mogelijks morgen niet (volledig) afgelopen zal zijn had ik toch graag wat informatie ingewonnen over wat mijn rechten en plichten zijn.

Ik kom in het station en mijn trein (en eerstkomende volgende treinen) zijn afgeschaft. Ik raak dus niet op mijn werk.
Heb ik als werknemer recht op loon ten gevolge van onvrijwillige werkloosheid als ik niet op kantoor raak en ik dus noodgedwongen thuis zou blijven?

Ik ving eerder iets op als dat dit enkel zou gelden voor onaangekondigde stakingen. Dit is uiteraard niet serieus gezien ze elke dag beslissen om nog een dag bij te doen... Gisteren ben ik door een collega aan een ander station afgezet vanwaar ik gelukkig een trein kon nemen, want in het station waar ik normaal had moeten vertrekken reed niks. ik deed er bijna 3 uur over om thuis te raken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2016 18:21

3/7/1978
Art. 27. Recht op het loon dat hem zou zijn toegekomen indien hij zijn dagtaak normaal had kunnen volbrengen, heeft de werknemer die (op het ogenblik dat hij zich naar het werk begeeft), geschikt is om te werken en : <W 1978-07-18/33, art. 4, 011>
1° die, zich normaal naar zijn werk begevend, met vertraging of niet op de plaats van het werk aankomt, op voorwaarde dat die vertraging of die afwezigheid te wijten is aan een oorzaak die overkomen is op de weg naar het werk en die onafhankelijk is van zijn wil;
die, buiten het geval van staking, wegens een oorzaak die onafhankelijk is van zijn wil, hetzij de arbeid niet kan beginnen wanneer hij zich normaal op de plaats van het werk had begeven, hetzij de arbeid, waaraan hij bezig was, niet kan voortzetten.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV

#3 , 31 mei 2016 18:25

De staking van morgen is aangekondigd, dus moet u op eigen kracht naar uw werk kunnen reizen.

Reclame

LeenW

#4 , 31 mei 2016 18:54

Auro, taxi, fiets, ... wettelijk gezien zijn er genoeg alternatieven, ook al zijn die er praktisch misschien niet.

odyssey
Topic Starter

#5 , 31 mei 2016 20:36

75km met de fiets is onhaalbaar, eveneens per taxi onbetaalbaar, ik zou er aan toeleggen om te gaan werken begod!
ik moet dus in geval van staking noodgedwongen onbetaald verlof nemen. mooi land leven wij in waar waar onredelijke vakbonds-marginalen elke pendelaar per stakingsdag handen vol geld kosten. maar dit is een andere discussie :(

JPV

#6 , 31 mei 2016 20:55

Dat is inderdaad een volledig andere discussie. Schelden hoeft trouwens in geen enkele discussie.

asperger
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mei 2016 21:22

Kun je niet in je kantoor overnachten?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat

#8 , 01 jun 2016 09:57

Ik dacht dat een aangekondigde staking pas geen geldige reden voor niet-werken was, als deze minstens 5 dagen aangekondigd was.
Aangezien dat de staking van vandaag (die uiteindelijk niet doorgaat) pas gisteren aangekondigd was, was dit te kortbij, en kun je dus beroep doen op het NMBS attest om gewettigd afwezig te zijn.
Let wel: ik weet niet welke consequenties dit zou inhouden. Vermoedelijk krijg je dan ook geen loon, enkel een gewettigde afwezigheid, of het wordt van je verlof afgehouden.

En voor de duidelijkheid: gisteren was er geen staking. Het was een nationale betoging van de openbare sector, iets totaal anders dan een staking (ook al zegt men in de media er staking tegen).

JPV

#9 , 01 jun 2016 10:13

Bij mijn weten was er gisteren een betoging onder stakingsaanzegging. Vandaag is er wel degelijk een staking, bij mijn weten.

eylis

#10 , 01 jun 2016 10:19

om even duidelijk te schetsen en samen te vatten: de treinstakingen (in Wallonie) zijn illegaal, want inderdaad géén werkweek vooraf aangekondigd ( eigenlijk moet dat zelfs 7 kalenderdagen zijn..
De NMBS heeft de vakbonden verleden week niet meteen teruggefloten omdat ze de zeer tere onderhandelingen niet wilden schaden.
Nu heeft de NMBS wél gereageerd en nog ligt het treinverkeer hier in wallonie volkomen plat.
Het is duidelijk dat je voor een dagje staking verlof neemt, of thuiswerkt of een ander oplossing probeert te zoeken.
Maar om even de praktijk te schetsen. Ik heb verleden week om een halve dag les te kunnen geven in dagtotaal 7 uur onderweg geweest vanuit Wallonie naar brussel; Ik ben op eigen kracht in Oost-Vlaanderen geraakt en daar van station naar station tot in Gent en dan naar brussel. S'avonds in omgekeerde richting. Dat doe je geen 5 dagen aan een stuk. En een week blijven slapen op school is echt geen optie....
In bepaalde delen van Wallonie (waar ik dus woon..) is er gewoonweg géén uitgekiend openbaar vervoer zoals in Vlaanderen (waar er een beheersovereenkomst is met de regering om goede verbinden met een treinstation te verzekeren)

En gisteren was er de nationale betoging van de openbare sector inderdaad ja.
MAAR ook nog steeds de lopende treinstaking van de Waalse vakbonden.
Bewijs: bij een nationale betoging worden er extra treinen ingezet om de extra groepen naar Brussel of elders te vervoeren. nu was dat niet mogelijk omdat de waalse vakbonden (illegaal) nog steeds staken.

Terug naar “Andere”