ziekte voorafgaande op tijdskrediet

jeunesse
Topic Starter
Berichten: 26

ziekte voorafgaande op tijdskrediet

#1 , 02 okt 2008 19:10

Hallo,

Ik zal mijn verhaal eens uit de doeken doen:

Ik ben reeds half juni arbeidsongeschikt en de dokters hebben me verteld dat ik niet meer voltijds zal kunnen werken. Nu dacht ik dan om tijdskrediet te nemen zodat ik 1/2 kan blijven werken HALFTIJDS dus.

om 1/2 tijdskrediet te kunnen verkrijgen moet je 1 jaar werken aan min 75%.
Nu is mijn vraag:

mijn werkgever zegt: je eerste jaar ziekte wordt gelijkgesteld met een voltijdse betrekking.

de RVA zegt: je mag slechts 7 maanden ziek zijn, als je langer ziek bent heb je geen recht meer op tijdskrediet.

Weet er iemand hoe dit zit?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jeunesse
Topic Starter
Berichten: 26

#2 , 03 okt 2008 14:21

niemand die me kan helpen?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 okt 2008 16:56

“Art.3.§ 1. De in artikel 2 genoemde werknemers hebben recht op een tijdskrediet voor een maximumperiode van een jaar over de gehele loopbaan, op te nemen per minimumperiode van 3 maanden :1° hetzij door hun arbeidsprestaties volledig te schorsen...2°.hetzij door hun arbeidsprestaties te verminderen tot een halftijdse betrekking...Art.9.§ 1. De in artikel 2 genoemde werknemers(van minstens 50 jaar) hebben zonder maximumduur recht op :...2° een vermindering van de arbeidsprestaties in de vorm van een vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking.”(19 DECEMBER 2001. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 77bis).

Ik ken geen wetsbepaling die u het recht op tijdskrediet ontneemt indien u meer dan 7 maanden ziek bent.

Het gaat hier telkens om werkloosheid wegens omstandigheden afhankelijk van uw eigen wil in de zin van art.51 Werkloosheidsbesluit 25 november 1991.
Zie ook art.29 Werkloosheidsbesluit inzake deeltijdse werknemers met behoud van rechten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”