Middagpauze betaald of niet?

Minq
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Middagpauze betaald of niet?

#1 , 05 apr 2016 19:32

Beste forumleden, ik heb een vraag in verband met mijn middagpauze en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Ik werk momenteel in de privésector als winkelbediende met een vast contract. Ik werk 6 dagen per week waarvan 2 halve dagen (4u) en 4 volledige dagen (8u). Per week word ik 38u betaald omdat er 4x een half uur middagpauze van mijn loon wordt afgetrokken. Nu vroeg ik mij af of mijn werkgever dit eigenlijk wel mag doen, gezien de winkel waar ik werk doorlopend open is en er tijdens de middag juist vaak klanten binnenkomen of telefoneren en geholpen worden. Het is dus zeker niet zo dat ik elke dag effectief een half uur ongestoord middagpauze kan nemen gezien ik het grootste deel van de tijd alleen in de winkel sta. Op sommige dagen staan we met 2 en nemen we afwisselend pauze, maar het komt vaker voor dat ik alleen ben. In het arbeidsreglement vind ik hier niet direct iets over terug.

Heeft iemand hier enige ervaring mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 06 apr 2016 08:47

Je werkgever is verplicht om je een middagpauze te geven, die logischerwijs dan ook onbetaald is.
Deze moet minimaal een kwartier duren, maar duurt meestal 30-45 minuten.

Als je toch werkt tijdens je middagpauze, is dat niet het probleem van je werkgever, maar jouw eigen beslissing.

Minq
Topic Starter

#3 , 06 apr 2016 11:21

Ik begrijp je redenering, maar de openingsuren van de winkel zijn toch door mijn werkgever bepaald en niet door mezelf? Bij de uurregeling in mijn contract staan ook de openingsuren van de winkel = 40u in totaal.
Als ik bijvoorbeeld om 13u pauze wil nemen en er komen om 13u10 twee klanten binnen, dan kan ik die toch niet laten wachten tot wanneer mijn pauze voorbij is?

Reclame

Blaatpraat

#4 , 06 apr 2016 11:38

Volgend op mijn vorig bericht is dat je werkgever verplicht is om het toe te laten (en mogelijk te maken) dat je een pauze neemt.
Vanaf een werkdag van 6 uur is hij dat verplicht alvast (pauze moet geëindigd zijn tegen het einde van het 6e uur werken).

Dus aan je werkgever zeggen dat als hij sowieso een half uur pauze aftrekt, hij ook een moment moet voorzien waarop je deze kunt nemen, en waarop je vrijgesteld bent van je werklasten.

eylis

#5 , 06 apr 2016 11:49

konkreet nog wat meer info: Want gehaaide werkgeverds durven dan wel te replikeren: als er iemand binnenkomt helpt je die en daarna zet je je pauze verder. In feite is een lunchpauze tijd die je onafgebroken kan besteden waar en hoe je wil. dus als je een halfuur pauze hebt, moet je ook gewoon naar buiten kunnen gaan (zonder voorafgaandelijk overleg, want het is jouw pauze en daarover heb je geen verantwoording af te leggen) en de de deur af te sluiten als je daar alleen zit :-)

Minq
Topic Starter

#6 , 06 apr 2016 11:56

Ok, dat schept al heel wat meer duidelijkheid! Bedankt voor de hulp :)

Terug naar “Andere”