Uit je bed gehaald worden om te komen werken

Missy321
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Uit je bed gehaald worden om te komen werken

#1 , 31 mar 2016 10:55

Beste,

Mijn man werkt bij de Post. Hij is tewerkgesteld als vervanger, met een vast contract van onbepaalde duur.
Deze nacht hebben ze voor de twee keer ons ganse gezin komen wakker maken door op al onze ramen te boenken (het was niet gewoon kloppen meer, onze bel werkt niet). Ik ben daar echt heel hard van geschrokken, alsook onze medebewoners.

Mogen ze zomaar je privé sfeer betreden en om 5u00 's nachts op je ramen komen kloppen om je uit bed te halen?

Ze hadden zijn planning veranderd, hij moest een krantenronde doen, maar hem niets laten weten op zijn gsm nummer. Hij had dit niet gezien, omdat hij dinsdag op de planning zag dat hij de hele week dezelfde ronde moest doen, zonder krantenronde.

Ik voel me net opgejaagd wild. Onze huisdieren waren al schichtig, maar zijn nu echt bang en kruipen bij het minste geluid onder onze kasten en zetel.

Wat kan ik hiertegen ondernemen? Kan ik klacht neerleggen?

Alvast bedankt voor een snel woordje van advies.

Met vriendelijke groeten,
Inge

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 31 mar 2016 11:04

Mja, als u geen bel heeft en uw man zijn gsm niet voldoende nakijkt, moet er natuurlijk iets op gevonden worden. Ze zijn uw huis niet binnengegaan, en "te luid kloppen" is natuurlijk heel subjectief en naar bewijslast toe vrij onmogelijk.

Het alternatief is dat uw man ontslagen wordt wegens niet voldoende bereikbaar zijn om zijn job te kunnen uitoefenen. Ik denk dat een goed gesprek hier meer gaat oplossen dan juridische stappen.

denlowie

#3 , 31 mar 2016 11:35

Als je job vervanger is kan het elke dag iets anders zijn, en daarvoor bestaan ook GSM, vroeger was dit niet het geval, ik denk dat je daar niks kan tegen doen, als men regelmatig verwittigd met een GSM.
Ik ken persoonlijk een firma waar ze zelfs een tweede nummer vragen indien je zelf niet antwoord op de gsm, dit staat zelfs ingeschreven in hun arbeidscontract, als men in verlof is dan is men in verlof.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 31 mar 2016 11:41

Aan LeenW en denlowie: uit het bericht van de TS maak ik juist op dat ze NIET gebeld hebben naar de GSM...

Gebruiker21

#5 , 31 mar 2016 11:45

Hoe kunnen wij hier nu iets zinnigs zeggen zonder het arbeidscontract / arbeidsreglement / interne procedures te kennen?

Als er in het arbeidsreglement staat dat de man van de topicstarter 's nachts uit bed kan gehaald worden door bij hem thuis te komen aanbellen (of op het raam te bonken als de bel het niet doet), dan denk ik niet dat er een probleem is.

Als er in het arbeidsreglement staat dat de man van de topic starter dagelijks de werkplanning moet nakijken op wijzigingen, en hij heeft dit niet gedaan, dan is hij in fout.

Hangt er dus allemaal vanaf wat de afspraken zijn, maar uit de zinsnede "Hij had dit niet gezien", vermoed ik dat de planning niet goed nagekeken was...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#6 , 31 mar 2016 11:52

Ik begreep het als "hij had het op voorhand bekeken en daarna heeft hij de gsm niet meer bezien". Maar ik denk dat u wel gelijk hebt, dat de planning niet via de gsm binnenkomt. Dat verandert natuurlijk nog niets aan het feit dat de planning onvoldoende werd nagekeken.

denlowie

#7 , 31 mar 2016 11:53

Aan LeenW en denlowie: uit het bericht van de TS maak ik juist op dat ze NIET gebeld hebben naar de GSM...
maar hem niets laten weten op zijn gsm nummer. Hij had dit niet gezien

Is het iets of niets, is één letter verschil van grote betekenis
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox

#8 , 31 mar 2016 12:00

maar hem niets laten weten op zijn gsm nummer. Hij had dit niet gezien

Is het iets of niets, is één letter verschil van grote betekenis
Voor één keer maakt een poster eens correct gebruik van de leestekens en wordt het weer niet juist gelezen. ;-)
Er staat een punt en geen komma, dus "hij had dit niet gezien" is geen bijzin van de laatste frase van de vorige zin, maar slaat dus op de hele vorige zin, met name het veranderen van de planning.

eylis

#9 , 31 mar 2016 12:01

Er is wel een consekwentie voor de werkgever van dit soort contract. De werknemer moet zeer snel bereikbaar en beschikbaar zijn? In dat geval is een vaste telefoonlijn in feite niet voldoende. Want daar zit je niet de hele dag naast... De werkgever moet dan voldoende middelen ter beschikking stellen om snel en meteen oproepbaar te zijn :-) Heeft de werkgever aan de werknemer een dienstGSM ter beschikking gesteld? Of geeft hij een GSM-vergoeding? Zoniet, dan is de werkgever ook een beetje in de fout. De werknemer is immers niet verplicht zijn persoonlijk materiaal te moeten gebruiken voor de job.

JPV

#10 , 31 mar 2016 13:39

Zal deels afhangen van het contract/statuut, maar als hij dinsdag nog op zijn planning keek en men een verandering niet op tijd meldt, is hij in principe niet in fout.

Gebruiker21

#11 , 31 mar 2016 14:01

Tja, als ik de tijdslijn goed begrijp:

- dinsdag: man kijkt op planning.
- woensdag: planning is gewijzigd, maar man kijkt niet op de planning.
- nacht van woensdag op donderdag: aangezien man niet op het werk verschijnt, komen ze hem "uit het bed lichten".

Ik zou verwachten dat, wanneer je als vervanger werkt, je toch dagelijks (dus ook woensdag) de planning checkt, niet? In ieder geval: hier is veel te veel onduidelijk om deftig te antwoorden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Missy321
Topic Starter

#12 , 31 mar 2016 15:05

Bedankt voor al jullie reacties.
Mijn man werkt al lange tijd voor de Post. Meestal bellen ze hem te pas en te onpas. Zijn verantwoordelijke heeft dinsdag de planning veranderd. Ze had hem op dat ogenblik gewoon een smsje kunnen sturen met de melding: Bekijk uw planning, het is veranderd.

Hij heeft geen GSM van het werk, dus ik denk niet dat hij verplicht bereikbaar moet zijn via GSM.

Hij had misschien wel naar de planning nog eens moeten kijken, maar hij deed diezelfde dienst de week ervoor al de ganse week en men had hem gezegd dat dit deze week ook zo zou zijn.

In zijn arbeidscontract staat ook niet dat hij steeds bereikbaar moet zijn.

Wat me verbaasd in deze conversatie is dat zelfs een deurwaarder moet wachten tot 06u, voordat hij ergens mag aanbellen of binnenvallen. Maar een werkgever mag je dus ten alle tijden uit je bed komen halen? Is dit geen inbreuk op je privé sfeer?

Ze proberen mijn vriend al jaren weg te pesten door dit soort van "trukjes", maarja, dat is moeilijk te bewijzen. We hebben al verschillende gesprekken gehad met de vakbond en die verantwoordelijke, maar ze blijven hervallen in hun "sleche" gewoontes.

Heel bizar, die Belgische wetgeving. :-(

Groetjes,
Inge

JPV

#13 , 31 mar 2016 15:28

kan je eens de arbeidsovereenkomst doorsturen via pm?

mava105

#14 , 31 mar 2016 15:49

Wat me verbaasd in deze conversatie is dat zelfs een deurwaarder moet wachten tot 06u, voordat hij ergens mag aanbellen of binnenvallen.
Nergens staat er in de wet dat je niet mag aanbellen voor 05.00 Hr. Allen binnenkomen zonder toestemming is niet toegestaan voor 05.00 hr (en niet 06.00 Hr
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huiszoeking

Gebruiker21

#15 , 31 mar 2016 16:04

Meestal bellen ze hem te pas en te onpas.
Tja, mij durven ze ook al eens bellen op momenten dat het echt niet past en ik niet aan het werk ben. Part of the job in mijn geval...
Zijn verantwoordelijke heeft dinsdag de planning veranderd. Ze had hem op dat ogenblik gewoon een smsje kunnen sturen met de melding: Bekijk uw planning, het is veranderd.
Hangt er allemaal vanaf hoe er met die planning omgegaan wordt. Mijn vriendin is verpleegkundige en wordt verwacht elke dag, voor het naar huis gaan de planning van de volgende dag te bekijken, omdat tot op het laatste moment kan veranderen... Als zij dit niet doet en niet opdaagt op een moment dat ze moet werken, zal ze telefoon krijgen waar ze blijft, en worden de uren dat ze te laat is niet betaald...
Hij heeft geen GSM van het werk, dus ik denk niet dat hij verplicht bereikbaar moet zijn via GSM.
GSM van het werk hebben is geen voorwaarde opdat een bedrijf met u kan overeenkomen om bereikbaar te zijn. In de meeste gevallen wordt er echter wel een vergoeding voorzien als je bereikbaar moet zijn buiten de werkuren.
In zijn arbeidscontract staat ook niet dat hij steeds bereikbaar moet zijn.
Verwar "bereikbaar" zijn niet met "op de hoogte zijn van de werkplanning". Dit zijn twee verschillende zaken: als de werkplanning bijvoorbeeld uithangt op het werk en er is overeengekomen dat werkenmers deze moeten raadplegen om te zien wanneer ze moeten werken, dan moeten ze dit zo doen en niet verwachten dat wijzigingen telefonisch doorgegeven worden. Maar nogmaals: hangt allemaal af van wat er afgesproken is...
Ze proberen mijn vriend al jaren weg te pesten door dit soort van "trukjes", maarja, dat is moeilijk te bewijzen. We hebben al verschillende gesprekken gehad met de vakbond en die verantwoordelijke, maar ze blijven hervallen in hun "sleche" gewoontes.
De topic wijzgt dus naar ééntje over pesten op het werk? :?:

Terug naar “Andere”