Goedgekeurd verlof ingetrokken

Reticulata
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Goedgekeurd verlof ingetrokken

#1 , 22 mar 2016 14:15

Mijn vrouw werkt voor een dienstenchecks-bedrijf.

Begin dit jaar heeft ze, zoals altijd, haar verlofaanvraag binnen gedaan (op papier).
Waaronder 2 weken paasvakantie.

Vorige maand nog niets terug gehad.
Ze vraagt er telefonisch naar en ze zeggen dat ze wat achter staan met papierwerk, maar verlof is goedgekeurd.

Nu krijgt ze gisteren een mail waarin staat dat ze tot hun grote spijt het eerder goedgekeurde verlof moeten intrekken.
Ze hebben immers te veel aanvragen voor die periode.

Mijn vrouw belt ze vandaag op (gisteren niet meer bereikbaar) en zegt dat wij al wel een vakantie geboekt hebben. (na dat er telefonisch een fiat was gegeven).
Het antwoord is dat dit zeer spijtig is, maar als ze niet komt, is dit onwettige afwezigheid/onbetaald verlof.

Ik denk toch dat wij hier zeer sterk staan om hiermee naar de vakbond te stappen.
OK, ze heeft geen goedgekeurde verlofaanvraag teruggekregen, maar wel telefonisch.
In hun mail refereren ze zelf ook naar eerder goedgekeurd verlof.

Ook zou ik willen weten wat jullie denken van hetvolgende:

Bij haar werkgever is er een regel die zegt dat wanneer je ziek bent op een maandag, je niet vergoed zal worden. Ook al heb je een doktersbriefje.
Dit omdat er te veel werknemers met "maandagziekte" zijn. Zelfde voor de vrijdag.

Kan dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 22 mar 2016 14:25

Je werkgever moet op papier het verlof weigeren.
Je vrouw heeft deze begin dit jaar ingediend, en heeft geen schriftelijke weigering gekregen binnen een doenbare termijn (3 maanden later is geen doenbare termijn).
Met andere woorden: haar verlof is wettelijk gezien in orde.
Dit zou ik zo antwoorden: ze hadden haar verlof toen maar moeten weigeren.
Elke inschrijving als onwettig afwezig zul je aanvechten bij de bevoegde instanties (vakbond, arbeidsrechtbank).
De werkgever zal wel plooien (al zal de relatie wat verzuurder zijn, en zou ik beginnen uitzoeken naar een andere werkgever).

Over het tweede: dit kan niet.
Ik veronderstel dat je vrouw al in dienst is van voor het eenheidsstatuut (01/01/2014)?
Is je vrouw arbeider of bediende?
In geval van arbeider, en in dienst voor die datum, is er de carensdag.
In andere gevallen moeten ze uitbetalen vanaf de eerste dag ziekte. Werkgever is namelijk geen dokter.

Lijkt mij iets dat je best eens aangeeft bij de sociale inspectie alvast...

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 mar 2016 14:44

carensdag is niet meer van toepassing, zelfs niet voor oude contracten. Blaatpraat, als je niet (redelijk) zeker bent, stop dan met reageren.

Werkgever kan het verlof idd wel niet meer eenzijdig intrekken, tenzij ze buitengewone omstandigheden zou kunnen inroepen. Dit lijkt onrealistisch.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 22 mar 2016 15:03

Sorry voor de foutieve informatie over de carensdag.
Hier heeft JPL gelijk in: deze bestaat niet meer.
Iedereen heeft tegenwoordig recht op gewaarborgd loon bij ziekte (mits doktersattest).

Ik zal maar eens aan de mouw van de HR-dienst gaan trekken hier, 2 jaar na de verandering verkondigen ze het nog steeds zoals ik zei, met als gevolg dat ik dit niet specifiek opgezocht had en verkeerd verkondigd...

j.demoor

#5 , 24 mar 2016 10:56

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nu krijgt ze gisteren een mail waarin staat dat ze tot hun grote spijt het eerder goedgekeurde verlof moeten intrekken‘.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.70.Indien geen overeenkomst wordt bereikt omtrent de datum van de vakantie en de verdeling ervan, wordt het geschil beslecht door de arbeidsrechtbanken.”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”