Ik werk in een regeling waarbij ik 14 dagen non-stop werk en 14 dagen thuis ben. We hebben hiervoor een aangepaste CAO waarbij we 160 uur presteren in 2 weken. De arbeidstijd is gelimiteerd tot resp. 11 of 12 u /dag. In het vastgelegde uurrooster staat duidelijk vermeld dat er in week 3 en 4 niet gewerkt wordt. Er staat ook vermeld dat wanneer de werkgever vraagt om opleiding te gaan tijdens de niet werkweken, de werknemer verplicht is om hierop in te gaan omdat er in de werkweken niet telkens 11/12 u kan gepresteerd worden. Nu zie ik dat ik hierdoor echt wel misbruik wordt gemaakt van de werkgever.
M.a.w. ( we worden soms 12u vergoed terwijl we vroeger naar huis gaan (geen werk). Deze uren gaan in een pot en worden dan gebruikt voor training. Het is echter zo dat ik niet voldoende poturen heb. Dus dit saldo staat negatief, dit betekent dat ik eigenlijk niet vergoed word voor deze gepresteerde uren. Wat ik veel erger vind is dat Ik door deze dagen vrije tijd verlies. BIj mijn weten is het zelf niet wettelijk als je reeds 160u gepresteerd hebt in ( volgens het uurrooster vastgelegde regeling) om je nadien nog te verplichten om op opleiding te gaan? Als ik dan zie dat sommige collega's deze opleiding in hun "werkweken" kunnen doen dan vind ik dit helemaal niet correct. Men ging kijken om dit negatief saldo aan poturen toch uit te betalen, maar wat ben ik met geld als ik geen vrije tijd meer heb? De enige manier om hier aan te ontkomen is vooraf door te geven welke weken je niet beschikbaar bent. Dit was vroeger nooit zo, ik werk al 4 jaar in het bedrijf en vroeger was het 2 weken werken, 2 weken thuis en men liet je met rust.