Werkgever profileert zich als dokter en weigert ziekteverlof !

4thk
Topic Starter

Werkgever profileert zich als dokter en weigert ziekteverlof !

#1 , 23 feb 2016 18:44

- Ik heb mij gisterochtend volgens de regels van het bedrijf alvorens de aanvang van mijn werkdag aan mijn directe manager afwezig gemeld
- In mijn bericht heb ik vermeld dat ik de hele nacht niet heb kunnen slapen en niet in staat ben om te werken
- Mijn directe manager heeft ontvangst bevestigd

Later in de dag krijg ik bericht van de personeelsdienst en de 'manager van mijn directe manager' dat "niet kunnen slapen" geen reden voor ziekte is en dat ik in de plaats een onbetaalde werkdag moet declareren en geen ziekte.....

- Het arbeidsreglement dicteert dat voor een eerste of tweede enkele dag van ziekte geen ziektebriefje van de dokter nodig is.
- Mijn werkgever profileert zich hier dus als dokter (uiteraard zonder fysiek/mentaal onderzoek) en eist van mij dat ik de dag als onbetaald verlof declareer...

Ik heb dit in mijn hele carrière nog nooit meegemaakt.

Mag mijn werkgever dit zomaar doen?

En zoniet, wat kan ik hier tegen doen?

Alvast bedankt !!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 23 feb 2016 18:50

Ziekteverlof kan enkel bij ziekte, gewoon zeggen dat u 's nachts niet geslapen hebt, lijkt mij dus inderdaad onvoldoende. Zeg dan toch op zijn minst dat u oververmoeid bent of haal er desnoods een beetje hoofdpijn bij. Dan moet de werkgever al een controlearts inschakelen om dit te weerleggen.

4thk
Topic Starter

#3 , 23 feb 2016 19:13

Bedankt voor uw reactie, maar mijn punt is dat mijn werkgever geen dokter is. Natuurlijk had ik kunnen zeggen/liegen dat ik de hele nacht met m'n hoofd boven het toilet zat. Wie controleert dat? Ik ben gewoon eerlijk geweest (ik was fysiek niet in staat om een wagen te besturen na een slapeloze nacht!) en ben van mening dat er geen medische verklaring nodig is tegenover de werkgever, laat staan dat de werkgever deze analyseert......

Reclame

roharro

#4 , 23 feb 2016 19:24

Doktersbriefje tonen als bewijs.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#5 , 23 feb 2016 19:38

Werkgever is inderdaad geen dokter, maar u geeft ook geen ziekte op. U zegt dat u de hele nacht niet hebt kunnen slapen. Plezante nacht met de partner? De vrienden die maar niet stoppen met rondjes geven? Ook allemaal redenen waardoor u een hele nacht niet hebt kunnen slapen, maar u kunt er geen ziekteverlof voor pakken.

De simpele verklaring "ik ben ziek" of zelfs "ik denk ziek te zijn" is genoeg. Dat kan uw werkgever inderdaad niet weerleggen, hij is geen dokter.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2016 19:54

Als ex werkgever moet ik toch even slikken als ik dit lees !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

4thk
Topic Starter

#7 , 23 feb 2016 20:01

LeenW, u spreekt uzelf tegen.
--A-- : ..."maar u geeft ook geen ziekte op...(...)... u kunt er geen ziekteverlof voor pakken."
--B-- : ..."simpele verklaring "ik ben ziek"...(...)...Dat kan uw werkgever inderdaad niet weerleggen(...).

Graag correct advies van iemand anders op dit forum.....?

roharro

#8 , 23 feb 2016 20:18

Doktersbriefje.
Slecht geslapen is geen ziekte.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 feb 2016 20:28

Je kon toch op het werk slapen :lol:

LeenW

#10 , 23 feb 2016 20:32

Ik zal het anders proberen uit te leggen. Uw arbeidsreglement dicteert dat voor een eerste of tweede enkele dag van ziekte geen ziektebriefje van de dokter nodig is. Van zodra u dus een ziektedag neemt, dient u dit niet te verantwoorden. De werkgever moet dan zoals eerder gezegd dit gewoon aanvaarden of een controlearts sturen.

Maar u doet dat niet. U vraagt geen ziektedag aan. U geeft geen ziekte of ziek gevoel aan. U meldt enkel dat u niet komt werken omdat u een hele nacht niet hebt kunnen slapen. Geen link met het voorziene reglement bij ziekteverlof. De werkgever had dit ook als een dag gewoon verlof kunnen interpreteren.

4thk
Topic Starter

#11 , 23 feb 2016 20:38

Allemaal leuk en aardig mensen, haha genoeg gelachen?.... Doktersbriefje is per mijn arbeidsreglement niet vereist voor de dag waarover ik spreek. "Slecht geslapen" is geen ziekte? Zou u zich veilig voelen als ik met een vrachtwagen van tig ton zonder een nacht slaap de weg op ga?

Opnieuw, geen grappenmakers ajb, dit is een serieuze vraag. Graag een serieus antwoord.

4thk
Topic Starter

#12 , 23 feb 2016 20:59

LeenW, u hebt het wederom bij het verkeerde eind : ik heb aangegeven dat ik niet in staat ben om te werken! Dit kwalificeert zich mijns inziens als arbeidsongeschikt. Gelieve niet meer te antwoorden, dit is geen semantische discussie.

4thk
Topic Starter

#13 , 23 feb 2016 21:04

Ik herhaal even mijn vraag, want deze topic is vervuild door grappenmakers en komman**kers. :

-----------------------------------------------------------------------------------------
- Ik heb mij gisterochtend volgens de regels van het bedrijf alvorens de aanvang van mijn werkdag aan mijn directe manager afwezig gemeld
- In mijn bericht heb ik vermeld dat ik de hele nacht niet heb kunnen slapen en niet in staat ben om te werken
- Mijn directe manager heeft ontvangst bevestigd

Later in de dag krijg ik bericht van de personeelsdienst en de 'manager van mijn directe manager' dat "niet kunnen slapen" geen reden voor ziekte is en dat ik in de plaats een onbetaalde werkdag moet declareren en geen ziekte.....

- Het arbeidsreglement dicteert dat voor een eerste of tweede enkele dag van ziekte geen ziektebriefje van de dokter nodig is (edit:dit is voor mij van toepassing)
- Mijn werkgever profileert zich hier dus als dokter (uiteraard zonder fysiek/mentaal onderzoek) en eist van mij dat ik de dag als onbetaald verlof declareer...

Ik heb dit in mijn hele carrière nog nooit meegemaakt.

Mag mijn werkgever dit zomaar doen?

En zoniet, wat kan ik hier tegen doen?

Alvast bedankt !!
-----------------------------------------------------------------------------------------

Graag uw serieus advies..

mjers

#14 , 23 feb 2016 21:11

Niet kunnen slapen is geen ziekte en is dan ook geen reden om niet te gaan werken.

Dat zal de motivatie zijn van de reactie van uw werkgever.

Het beste wat u nu kan doen is zorgen dat u een doktersbriefje hebt, want jij moet nu aantonen dat je effectief voldoende reden had voor een afwezigheid.

roharro

#15 , 23 feb 2016 21:19

Ga toch naar uw bed wat slapen.
Maar vergeet uw slaappil niet.
Anders kun je morgen wegens "ziekte" niet gaan werken.

Terug naar “Andere”