zwangerschapsverlof

ktke
Topic Starter

zwangerschapsverlof

#1 , 28 jan 2016 12:58

Beste,

Ik heb een vraag in verband met de wettelijke duur van het zwangerschapsverlof. Voor zover ik heb begrepen kan het zwangerschapsverlof ingaan vanaf zes weken voor de uitgerekende datum en ik ben ook effectief zes weken voor mijn uitgerekende datum thuisgebleven. Aangezien ik twee weken over tijd gegaan ben, ben ik dus acht weken voor mijn uitgerekende datum thuisgebleven (zelfs nog iets meer, aangezien de dokter mij voordien al had thuisgeschreven). Mijn werkgever (of in elk geval de dame die de duur van mijn zwangerschapsverlof moet vaststellen), insisteert echter dat mijn zwangerschapsverlof is ingegaan zes weken voor mijn bevallingsdatum (want zo doen ze dat altijd) en voor de dagen ervoor (waarop ik dan ongewettigd afwezig was) moet ik maar aan de gynaecoloog vragen om een ziektebriefje te antedateren. Ik vind dat nogal straf en heb aangedrongen toch de datum waarop ik effectief in zwangerschapsverlof ging te noteren, maar daar moest ze nog eens over nadenken.

Het is, dacht ik, wettelijk gezien toch perfect in orde om zes weken voor de uitgerekende datum in zwangerschapsverlof te gaan, ook al ga ik uiteindelijk over tijd? En ik zou denken dat het iets minder wettelijk in orde is om ziektebriefjes te antedateren?

mvg,
KT

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jan 2016 13:12

vreemde reactie van de werkgever. Je zwangerschapsverlof hoeft niet opnieuw door een attest geregeld te worden, de mutualiteit heeft normaal alle nodige informatie. Als je later bevalt dan de vermoedelijke bevallingdatum, is de prenatale rust automatisch verlengd. Na je bevalling heb je 9 weken verplichte postnatale rust, ook hier is er niets speciaals voor nodig.

Dus: 6 weken voor de vermoedelijke datum tot de effectieve bevallingsdatum = prenatale rust (bij jou dus 8 weken)
9 weken + eventueel overschot van de 6 weken op voorhand (bij jou= niks) = postnatale rust

Vraag eventueel aan je vakbond of aan je mutualiteit om alles eens uit te leggen.

Reclame

Terug naar “Andere”