Niks te doen op het werk uitzichtloze situatie

de reden
Juridisch actief: Nee

Re: Niks te doen op het werk uitzichtloze situatie

#16 , 05 dec 2015 14:06

- Ik heb een IQ van +130 en voel mij echt ongelukkig door gebrek aan uitdaging.
er is een een fb groep voor hoogbegaafden waar je voor heel wat info terzake gratis terecht kan https://www.facebook.com/home.php#!/gro ... gaafdheid/

er zijn ook enkele verenigingen in belgie waar je lid van kan worden en naar bijeenkomsten kan gaan, zou het toch maar doen voor een paar jaar
Mensa is een internationale vereniging met op regelmatige basis regionale bijeenkomsten, je zal wel moeten bewijzen dat je iq +130 is
heb daar een paar jaar lid van geweest en is wel eens goed geweest om er mee te leren omgaan
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didier25
Topic Starter

#17 , 07 dec 2015 12:24

zeg didier, en kan je niet proberen om enkele constructieve ideeen voor te stellen te formulen aan het management om de efficienty én productiviteit te verhogen? Misschien kan je je creativiteit wel aanbieden om mee te brainstormen in een bepaald comité binnen het bedrijf. Stel het voor dat je je graag je ideeen (vrijblijvend) zou willen delen. Misschien is daar echt wel interesse voor en kan jij het verschil uitmaken?

Dag Eylis,

In een normaal bedrijf zou dit werken, maar in mijn situatie :lol: ... Nee dit gaan ze nooit aanvaarden. Ik heb in het begin van het jaar nog een voorstel ingediend om zaken te combineren: besparing van reistijd, kosten, uurlonen. Achteraf onder mijn voeten gekregen dat ik mij hier niet moest mee bezig houden. Als het management niet wil veranderen dan kan je zoveel voorstellen doen als je wilt, maar er zal niks veranderen. Ik ben mij er van bewust dat die inefficiëntie nooit zal veranderen en dat ik het gewoon moet aanvaarden. Ik ga mij terug met technische zaken bezig houden en hoop hier toch voor een tijdje uitdaging in te vinden. Uiteindelijk is het mijn geld niet en moet ik er niet van wakker liggen. Als de firma graag de euro's over balk smijt en het budget tot op de laatste eurocent opgebruikt is dat hun zaak. Ik denk dat dit eigen is aan grote ondernemingen met een buitenlandse hoofdzetel.

eylis

#18 , 07 dec 2015 15:12

dan heb je eern goede beslissing genomen en moet je inderdaad niet meer proberen creatieve voorstellen te formuleren. Kijk intussen verder uit naar een andere job op een hoger level. Zet misschien een beetje geld opzij van dat riante loon om later zelf projecten mee op te starten. Vroeg of laat kom je terecht op de plek waar je je competenties kan gebruiken. Maar je moet er wel zelf naar op zoek. Ps: als ze daar bij jullie nog mensen nodig hebben voor de afdeling externe/interne communicatie, geef me een electronische gil :-)

Reclame

Gebruiker21

#19 , 07 dec 2015 15:30

Didier, wees je er ook van bewust dat dingen die inefficiënt LIJKEN, dit niet altijd ook ZIJN. Zeker in grote bedrijven (multinationals) lijken bepaalde procedures "onnodig" tijdrovend en inefficiënt, maar is er over die procedures weldegelijk goed nagedacht en zijn deze op een hoger niveau net WEL rendabel en efficiënt.

Uiteraard zou het een bedrijf sieren om op een voorstel te reageren in de zin van "bedankt dat je meedenkt met het bedrijf, maar om deze en deze reden moet de werkwijze zoals ze nu is, blijven bestaan. Maar uw betrokkenheid wordt op prijs gesteld!"

Maar het zou jou als werknemer ook sieren om niet meteen te denken dat jij alleen de wijsheid in pacht hebt, want zo kom je momenteel wel een beetje over, als ik eerlijk mag zijn. Ik kan me dan ook voorstellen dat dit op management niveau soms voor irritaties zorgt. Zeker als dingen die jij als inefficiënt beschouwd, weldegelijk bewust zo gedaan worden met een er goede reden.

Just my two cents...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didier25
Topic Starter

#20 , 09 dec 2015 09:40

Didier, wees je er ook van bewust dat dingen die inefficiënt LIJKEN, dit niet altijd ook ZIJN. Zeker in grote bedrijven (multinationals) lijken bepaalde procedures "onnodig" tijdrovend en inefficiënt, maar is er over die procedures weldegelijk goed nagedacht en zijn deze op een hoger niveau net WEL rendabel en efficiënt.

Uiteraard zou het een bedrijf sieren om op een voorstel te reageren in de zin van "bedankt dat je meedenkt met het bedrijf, maar om deze en deze reden moet de werkwijze zoals ze nu is, blijven bestaan. Maar uw betrokkenheid wordt op prijs gesteld!"

Maar het zou jou als werknemer ook sieren om niet meteen te denken dat jij alleen de wijsheid in pacht hebt, want zo kom je momenteel wel een beetje over, als ik eerlijk mag zijn. Ik kan me dan ook voorstellen dat dit op management niveau soms voor irritaties zorgt. Zeker als dingen die jij als inefficiënt beschouwd, weldegelijk bewust zo gedaan worden met een er goede reden.

Just my two cents...
Dag Tom,

Ik begrijp dat dit zo over komt, maar sommige zaken zijn gewoon common sense. Hoe groter de organisatie, hoe meer inefficiëntie. Veel heeft ook te maken met budgetten. Wij hebben jaarbudgetten van 10 000 000 euro en dat enkel voor een lokale tak met amper 30 werknemers. Dit maakt dat ze ook niet op een euro gaan kijken. Vaak wordt er een beslissing genomen voor een huur of aankoop, die dan achteraf niet nodig bleek. Doet me vaak een beetje aan de overheid denken, waar gesmos met geld schering en inslag is.

Gebruiker21

#21 , 10 dec 2015 09:03

Didier, ik werk ook in een multinational, eveneens met grote budgetten. En voor bepaalde dingen wordt inderdaad niet gekeken op een paar honderd euro meer of minder. En wel om de reden dat het véél meer dan een paar honderd euro aan werkuren zou kosten, als mensen hun tijd moeten steken in het evalueren van kostprijs van bepaalde triviale zaken. Jij zegt: het is "common sense" voor sommige zaken, maar voor andere zaken zal het niet zo rechtlijnig zijn. Als je ook nog eens over ieder gevalletje moet gaan discussiëren of dit al dan niet een "common-sense" geval is, ben je ook werkuren kwijt. Dit resulteert inderdaad soms in onnodige / te dure aankopen, maar als je dat "verloren geld" zou optellen, kom je hoogst waarschijnlijk aan een lager kostenplaatje dan wanneer werknemers over elke aankoop gaan discussiëren of deze al dan niet nodig is. Vergeet niet dat het allerduurste in een bedrijf nog altijd de werkuren zijn!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Juridisch actief: Ja

#22 , 10 dec 2015 09:10

Gebruiker21, in grote bedrijven is het echter vaak wel een kwestie van budgetten behouden tussen afdelingen. Toegeven dat er bespaard kan worden, betekent dan dat het budget van directeur X naar beneden zou kunnen gaan, wat hij niet graag heeft. En dat gaan niet enkel over kleine bedragen, maar soms echt wel over grote/dure. De verhalen van budgetten die opgebruikt moeten worden heb je niet enkel in de overheid, maar ook in de privé. Zo wil men bvb vaak niet toegeven dat het met een man minder kan, om later niet de moeite moeten doen om te pleiten voor een extra aanwerving als het wél druk is.

Gebruiker21

#23 , 10 dec 2015 09:23

JPV, en enig idee hoeveel werkuren het kost om een extra budget van een paar duizend euro erdoor te krijgen? Ik denk daarbij aan:
- Voorbereiden van het dossier (hoeveel personen werken eraan?)
- Presenteren van dit dossier (hoeveel personen zitten er bij die presentatie?)
- Bespreken door het management (wat kost een manager in een multinational per uur?)
- Etc...
Dus het kan voor het bedrijf mogelijk efficiënter zijn dat een afdeling die laatste paar duizend euro toch nog opsoupeert (en wees eerlijk: dit wordt besteed aan dingen die ook gebruikt zullen worden, maar inderdaad misschien niet noodzakelijk zijn. Maar echt "weggegooid geld" is dit meestal niet), dan dat ze er het jaar daarna moeten voor gaan pleiten.

Anyway, ik kan me voorstellen dat het management van het bedrijf waar Didier werkt, zou kunnen geïrriteerd geraken als Didier alles in vraag stelt en overal een kritische blik op werkt. Een kritische blik is positief, maar "met mate". Echt ALLES in vraag stellen, komt zeer negatief over.

Didier25
Topic Starter

#24 , 11 dec 2015 11:11

JPV, en enig idee hoeveel werkuren het kost om een extra budget van een paar duizend euro erdoor te krijgen? Ik denk daarbij aan:
- Voorbereiden van het dossier (hoeveel personen werken eraan?)
- Presenteren van dit dossier (hoeveel personen zitten er bij die presentatie?)
- Bespreken door het management (wat kost een manager in een multinational per uur?)
- Etc...
Dus het kan voor het bedrijf mogelijk efficiënter zijn dat een afdeling die laatste paar duizend euro toch nog opsoupeert (en wees eerlijk: dit wordt besteed aan dingen die ook gebruikt zullen worden, maar inderdaad misschien niet noodzakelijk zijn. Maar echt "weggegooid geld" is dit meestal niet), dan dat ze er het jaar daarna moeten voor gaan pleiten.

Anyway, ik kan me voorstellen dat het management van het bedrijf waar Didier werkt, zou kunnen geïrriteerd geraken als Didier alles in vraag stelt en overal een kritische blik op werkt. Een kritische blik is positief, maar "met mate". Echt ALLES in vraag stellen, komt zeer negatief over.
Ik was inderdaad misschien te kritisch en dat kwam negatief over, ik geef dat toe, maar anderzijds worden er echt wel domme beslissingen genomen.

Zo hadden we een database/rapporteer systeem. Ik diende hierin rapporten te maken en die werden dan upgeload naar de database/server. Op een gegeven moment beslist men om hiermee te stoppen en over te stappen naar een nieuw systeem. Alvorens het nieuwe systeem operationeel was had men het oude al afgesloten. Ik diende op dat moment nog zo een 200 rapporten te maken en heb dit toen vermeld tegen mijn manager. Hij: Ik zal dit wel opnemen met het hoofdkantoor. Geen reactie, geen reply. Nadien in 2015 tijdens evaluatie: slechte score omdat ik die rapporten niet gemaakt had. Gelukkig is die man ondertussen ontslagen. Als je zijn cv bekijkt; houdt hij het niet langer dan 2 jaar vol in het zelfde bedrijf.

Ik heb nu geleerd om gewoon mijn mond te houden en mij niks meer aan te trekken van de beslissingen die worden genomen.

Terug naar “Andere”