clausule in arbeidsovereenkomst

ggg
Topic Starter

clausule in arbeidsovereenkomst

#1 , 05 dec 2015 20:06

Momenteel werk ik loonverband bij mijn werkgever.

In mijn afgesloten arbeidsovereenkomst met mijn werkgever staat:

"Er geen zelfstandige activiteit kan opgestart worden tijdens deze overeenkomst en binnen de 2 jaar na het beëindingen van de overeenkomst binnen een straal van 40km."

Ik zou graag zelfstandig beginnen. Mijn kantoor zou binnen die 40 km liggen.

Mijn vraag: Is deze clausule afdwingbaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 06 dec 2015 08:06

Hoeveel verdient u momenteel bruto ?
Staat er ook iets in over een vergoeding die u zal uitbetaald krijgen indien dit beding wordt getriggerd?
Is de activiteit dezelfde als hetgeen u nu doet in loondienst?

Tijdens uw overeenkomst mag u uw werkgever niet beconcurreren, dat is deloyaal en verboden. Erna is een andere zaak, cf. hierboven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#3 , 06 dec 2015 08:36

Best idd de volledige tekst van dit concurrentiebeding en je loon posten. Het kan zijn dat het mag, het kan ook zijn van niet.

Reclame

ggg
Topic Starter

#4 , 06 dec 2015 15:16

Antw op de vragen:
Ik verdien 2200 euro bruto.
Er staat niets in over een vergoeding die ik uitbetaald zou krijgen als het beding wordt getriggerd.
De actitviteit die ik zou gaan uitvoeren is het dezelfde als in loondienst.

Voor alle duidelijk wil ik ontslag nemen en mijn eigen zaak opstarten.

De volledige tekst van het concurrentiebeding is in exacte bewoording: "Er geen zelfstandige activiteit kan opgestart worden tijdens deze overeenkomst en binnen de 2 jaar na het beëindingen van de overeenkomst binnen een straal van 40km."

Xenophon

#5 , 06 dec 2015 15:29

Beding is ongeldig voor hetgeen betreft de periode na afloop van de overeenkomst want is ten eerste onvoldoende specifiek over de aard van de 'zelfstandige activiteit' die wordt verboden en ten tweede, de beknotting van uw contractvrijheid wordt niet gecompenseerd door een vergoeding die de huidige werkgever dient uit te betalen indien deze gebruik maakt van het geding, ten derde uw jaarloon is te laag en ten vierde, het dient in alle gevallen beperkt te zijn tot 12 maanden.

Lig er dus niet van wakker en leg het vrolijk naast u neer.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

ggg
Topic Starter

#6 , 06 dec 2015 16:01

Hartelijk dank voor dit duidelijk antwoord en ik ga er inderdaad niet van wakker liggen :)

Terug naar “Andere”