13 uur per maand aftrekken aan rookpauzes

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: 13 uur per maand aftrekken aan rookpauzes

#16 , 28 sep 2015 15:36

probeer met je werkgever overeen te komen, en vraag om 10 minuten per dag maar af te trekken, iedereen weet hier dat in de horeca de werkgevers ook geen heiligen zijn, en je kan hem er ook eens over aan spreken, over het reilen en zeilen in de horeca, het ene plezier is het andere waard.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
urim
Topic Starter

#17 , 28 sep 2015 15:43

het is zo dat ik rook tijdens het werken buiten en niet
werk tijdens het roken ...

.
Jij schrijft hier toch zelf "en niet werk tijdens het roken"

Dus mag hij de uren aftrekken.

Dit vond ik net in een artikel

Arbeidstijden, en bij uitbreiding pauzes, moeten in het arbeidsreglement van je onderneming worden vastgelegd. Als dat geen bijzonderheden met betrekking tot de pauzes vermeld, gelden de wettelijke bepalingen. Dit komt erop neer dat je iedere zes uur een pauze van minstens een kwartier moet krijgen

er staat niets van pauzes vermeld in ons arbeidsreglement hebben wij dan geen recht op een kwartier ?

urim
Topic Starter

#18 , 28 sep 2015 15:46

probeer met je werkgever overeen te komen, en vraag om 10 minuten per dag maar af te trekken, iedereen weet hier dat in de horeca de werkgevers ook geen heiligen zijn, en je kan hem er ook eens over aan spreken, over het reilen en zeilen in de horeca, het ene plezier is het andere waard.

Hoe worden je overuren betaald ?
Officieel ??
Denk het niet hé !

aangezien wij met een witte kas werken, laat ik mijn overuren niet uitbetalen maar ben ik ze aan het opnemen :)
2 dagen per week thuis tot en met midden november Denlowie :)

Reclame

LeenW

#19 , 28 sep 2015 16:03

Witte kassa? Kan u dan niet prefect de effectieve pauze registreren?

k.b.

#20 , 28 sep 2015 16:06

Schitterend gewoon ... en wat is nu eigenlijk het probleem ? Dat uw collega's hun overuren zagen opgaan in rook(pauzes) ?

k.b.

urim
Topic Starter

#21 , 28 sep 2015 17:14

Dat mijn collega's waaronder ook mijn vrouw aan 30 minuren zit terwijl ze altijd aanwezig was de uren dat ze er moest zijn. dat er hoe dan ook uren van ons word afgetrokken terwijl wij geen pauzes krijgen, zelfs niet voor te eten na 11 uur aan het stuk werken. ze mogen dan nog overuren doen, die zien zij tog nooit want alles word afgetrokken aan rookpauzes.
Kan tog niet kom op. er zijn 50 uren kwijt op 3 maanden tijd aan rookpauzes, dit is niet normaal.
Ik wil graag vergoed worden voor elk uur dat ik werk, en ze niet in rook laten opgaan. logisch tog

urim
Topic Starter

#22 , 28 sep 2015 17:15

kan wel maar is volgens de werkgever te moeilijk als men ons uren moet uitrekenen ....
wat door een ex-collega kelner gebeurd.

Mariette

#23 , 28 sep 2015 17:22

ons keuken is een rookvrije plaats, wij zitten in het park. ik moet vaak vb vuilzakken persen en naar ons container brengen wat allemaal buiten gebeurd. buiten ons service. De meeste tijd dat ik rook ben ik aan het werken buiten. wat door zowel klanten als collega's kan bevestigt worden.
Dat mag helemaal niet: je mag nooit roken tijdens het werk.

Volgens de werkgever werken rokers dus maar 7.5 uur per dag? Men zou kunnen de rookpauzes noteren en die uren extra presteren? Dat geldt dan uiteraard ook voor rookvrije koffiepauzes.

urim
Topic Starter

#24 , 28 sep 2015 17:33

ons keuken is een rookvrije plaats, wij zitten in het park. ik moet vaak vb vuilzakken persen en naar ons container brengen wat allemaal buiten gebeurd. buiten ons service. De meeste tijd dat ik rook ben ik aan het werken buiten. wat door zowel klanten als collega's kan bevestigt worden.
Dat mag helemaal niet: je mag nooit roken tijdens het werk.

Volgens de werkgever werken rokers dus maar 7.5 uur per dag? Men zou kunnen de rookpauzes noteren en die uren extra presteren? Dat geldt dan uiteraard ook voor rookvrije koffiepauzes.
ok maar dat wil dan nog niet zeggen dat ze 30min aan rookpauze mogen aftrekken, aangezien wij recht hebben op een kwartier betaald pauze volgens de wettelijke bepalingen, dit komt erop neer dat je iedere zes uur een pauze van minstens een kwartier moet krijgen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#25 , 28 sep 2015 17:42

het is zo dat ik rook tijdens het werken buiten en niet
werk tijdens het roken ....
je spreekt jezelf tegen. Rook je tijdens het werken, dan kan ben je aan het werken tijdens het roken.
er staat niets van pauzes vermeld in ons arbeidsreglement hebben wij dan geen recht op een kwartier ?
ja, en dat is onbetaald.
Dat mijn collega's waaronder ook mijn vrouw aan 30 minuren zit terwijl ze altijd aanwezig was de uren dat ze er moest zijn. dat er hoe dan ook uren van ons word afgetrokken terwijl wij geen pauzes krijgen, zelfs niet voor te eten na 11 uur aan het stuk werken.
je zegt dat je geen pauzes krijgt, wanneer rook je dan? Dat is per definitie een rookpauze...

LeenW

#26 , 28 sep 2015 17:46

kan wel maar is volgens de werkgever te moeilijk als men ons uren moet uitrekenen ....
wat door een ex-collega kelner gebeurd.
Tja, het is dat of zeveren over hoe lang de pauze nu eigenlijk was, lijkt mij een simpele keuze.

eylis

#27 , 28 sep 2015 18:18

en is de werkgever dan ook van plan om uren af te trekken voor de plaspauzes?

caroline1234

#28 , 28 sep 2015 20:21

Duidelijk te lezen dat de meeste mensen hier nog nooit in de horeca hebben gewerkt. Uitbuiting en besparing op de rug van de werknemers tot en met! Dit systeem gaat niet alleen over het roken. Ik werkte 10 uur aan 1 stuk zonder pauze. Toen ik ( eindelijk ) mijn beklag deed MOEST ik pauze nemen tijdens de avonddienst dus mijn collega's moesten mijn werk doen Gevolg: collega's kwaad op mij en ik heb nooit geen pauze meer gevraagd

urim
Topic Starter

#29 , 28 sep 2015 23:03

Duidelijk te lezen dat de meeste mensen hier nog nooit in de horeca hebben gewerkt. Uitbuiting en besparing op de rug van de werknemers tot en met! Dit systeem gaat niet alleen over het roken. Ik werkte 10 uur aan 1 stuk zonder pauze. Toen ik ( eindelijk ) mijn beklag deed MOEST ik pauze nemen tijdens de avonddienst dus mijn collega's moesten mijn werk doen Gevolg: collega's kwaad op mij en ik heb nooit geen pauze meer gevraagd
jammer allemaal, spijtig dat we zo op ons hoofd moeten laten kakken , wettelijk doen ze er blijkbaar niets mis mee, 13 uur per maand is gewoon niet normaal. een roker zou op een jaarbasis 2.75 dagen afwezig zijn door het roken. dat komt zowat neer op 15 uur volgens mijn uurregeling op jaarbasis.
er werden zeker 50 uren afgetrokken aan rookpauzes op 3 maanden tijd.

jefke007

#30 , 29 sep 2015 10:55

Keihard worden : en stoppen met roken , uren mogen niet meer afgetrokken worden. Het komt je gezondheid ten goede. Gedaan met de betwisting over die 30 minuten ook dan

Terug naar “Andere”