Problemen met externe begeleidingsdienst VDAB

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Problemen met externe begeleidingsdienst VDAB

#16 , 22 sep 2015 11:56

De dingen die ik wil doen, doe ik al 7 jaar elke dag en ben dus ook best goed. Dus goed genoeg worden om er m'n beroep van te maken, daar ben ik al.
Je bent pas "goed genoeg", als je er effectief al een aantal jaren goed van kan leven. Zoals ik het nu begrijp is dit nog niet het geval.
Geld is ook niet echt een probleem, heb genoeg gespaard over de jaren om te beginnen.
Ik denk niet dat je zo veel gespaard hebt, dat je een inkomen uit dat kapitaal kan puren. Indien wel: vergeet alles wat VDAB betreft en begin te doen waar je zin in hebt.
De enige reden dat ik deeltijds als vb. huishoudhulp wil werken, is voor het geval ik in het begin verlies maak.
Voila, net wat ik bedoel: als je echt goed genoeg bent in wat je wil doen (goed genoeg om er van te leven), dan was je al enkele jaren bezig en leefde je daarvan.
Die dag begeleiding is, 1) een hele dag voorbereidend werk die ik kwijt ben.
Waarom? Solliciteren moet je toch doen als je aan een job wil geraken. Waarom doe je dat niet op die dag? Daar dient die voor!
2) Stresserend en het absoluut niet waard.
Waarom stresserend? Je bent er toch van overtuigd dat je snel aan een job zal geraken, waarom zou die dag dan stresserend zijn? Ga er gewoon naartoe, luister (of doe alsof) naar wat ze zeggen. Klaar. Ik zie echt niet in waar de stressfactor zit.
Ik begrijp wat hier gezegd wordt en dat het als hulp bedoeld is, maar misschien had ik eerder de situatie beter moeten uitleggen
Ik heb een beetje het gevoel dat je denkt dat je het allemaal wel beter weet dan mensen die je proberen helpen (zowel hier als bij de VDAB). Je bent nog niet echt aan dat begeleidingstraject begonnen en geeft het al geen kans meer... Tja... Ik heb gezegd wat ik denk. Niemand verplicht je hier rekening mee te houden. Succes nog in de zoektocht naar een job en met je webshop!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 22 sep 2015 13:44

De dingen die ik wil doen, doe ik al 7 jaar elke dag en ben dus ook best goed. Dus goed genoeg worden om er m'n beroep van te maken, daar ben ik al.
Je bent pas "goed genoeg", als je er effectief al een aantal jaren goed van kan leven. Zoals ik het nu begrijp is dit nog niet het geval.
of iemand goeg genoeg is om er zijn beroep van te maken, kan je niet uitmaken door het geld dat iemand nu daarmee verdient. Iemand kan weten dat hij genoeg aanvragen binnenkrijgt om voltijds te presteren, maar toch bewust maar voor beperkte prestaties te kiezen. oordelen vanop afstand is onmogelijk en ook niet echt het punt van een juridisch forum.

Los daarvan dient de OP op te passen indein hij momenteel al 7 jaar elke dag bezig is met zijn bijberoep/wat hij wil doen. Voor de RVA kan dit voldoende zijn om zijn werkloosheidsuitkeringen met teurgwerkende kracht terug te eisen.

Gebruiker21

#18 , 22 sep 2015 14:58

of iemand goeg genoeg is om er zijn beroep van te maken, kan je niet uitmaken door het geld dat iemand nu daarmee verdient. Iemand kan weten dat hij genoeg aanvragen binnenkrijgt om voltijds te presteren, maar toch bewust maar voor beperkte prestaties te kiezen. oordelen vanop afstand is onmogelijk en ook niet echt het punt van een juridisch forum.
Ik wil hier geen oordeel vellen met de term "goed genoeg". Iemand kan de beste ter wereld zijn in het laten balanceren van 5 tandestokers op de punt van een potlood, maar hiermee ga je je brood waarschijnlijk niet verdienen. Je moet de uitspraak "goed genoeg" bekijken in de zin van "goed genoeg om er van te leven". Dit weet je enkel indien je er ook effectief een tijd van kan leven. Al de rest is hypothetisch en hypothetische zaken brengen geen brood op de plank en zijn dus irrelevant. Zelfs al krijgt iemand honderden aanvragen om te doen waar hij goed in is: zolang hij deze niet concreet weet te verzilveren, kan je niet zeggen of het leefbaar is of niet.

Anyway, OP doet met de raad die hij / zij hier leest wat hij / zij wil. Ik vermoed wel dat als de OP zegt 7 jaar bezig te zijn, dat er bedoelt wordt al 7 jaar als hobby een bepaalde activiteit te beoefenen (schilderen bijvoorbeeld), maar er nog geen bijberoep van gemaakt te hebben (schilderijen verkope, bijvoorbeeld). Aan de nickname te zien: misschien iets met juwelen maken? ;). Wel geen idee hoe de RVA het bekijkt als je een jaar aan een stuk juwelen maakt zonder deze te verkopen, en dan plots een webshop opstart en al die juwelen te koop aanbiedt? In principe heb je dan wel een jaar gewerkt ter "voorbereiding" (een term die de OP ook zelf gebruikt) van het openen van je webshop.

Mogen we de OP vragen wat er zal verkocht worden op de webshop en of de zinsnede "ik verlies voorbereidingstijd" ook slaat op wat op de webshop zal verkocht worden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

roharro

#19 , 22 sep 2015 21:45

Jij hebt geen raad nodig. Je hebt het gewoon allemaal!!!
De nieuwe M. Coucke komt eraan!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#20 , 24 sep 2015 11:45

Jij hebt geen raad nodig. Je hebt het gewoon allemaal!!!
De nieuwe M. Coucke komt eraan!
Misschien wat sarcastisch gezegd, maar ik heb dezelfde indruk: de OP is zo overtuigd dat het allemaal gaat lukken, dat hij/zij geen begeleiding wil (en eigenlijk onze raad ook niet echt wil horen). Langs de andere kant is hij/zij toch niet zo overtuigd van het succes, want er moet toch een backup zijn voor als de webshop verlies draait. Tja, wat is het nu? Ofwel wens je een back-up van de maatschappij, en doe je ook wat van je verwacht wordt om recht te hebben op die back up. Ofwel dop je je boontjes volledig zelf, en hoef je nergens rekening mee te houden (afin, bij wijze van spreken). Maar de tussenoplossing die de OP zoekt (zich niet te veel van de VDAB willen aantrekken, maar toch een vorm van zekerheid hebben voor als het mis gaat) bestaat niet.

Terug naar “Andere”