bedrijf gaat in vereffening

angelebel
Topic Starter

bedrijf gaat in vereffening

#1 , 13 jul 2015 10:31

Hallo, eerst en voor al, ik ben gesyndiceerd maar ik heb het gevoel niet geholpen te worden. Het poetsbedrijf waar ik werk gaat in vereffening gaan. Er is een collectieve overstap van het personeel naar een andere poetsfirma, maar ik en nog een aantal werknemers willen niet mee gaan. Ik wil stoppen met poetsen (ben dit al lang aan het zeggen) en dacht; dit is mijn kans! Maar volgens het syndicaat ga ik beter mee over ofwel moet ik zelf ontslag nemen.. Omdat er geen geld is voor een ontslag vergoeding, is dat het beste zeggen ze. En als ik dat niet doe en blijf tot het bedrijf in vereffening gaat dan zou het tot 2jaar duren eer dat mijn papieren in orde zijn via het FSO. Ik wou of een opleiding gaan volgen omdat ik geen diploma heb, of ander werk zoeken. Heb ik dan echt geen andere keuze dan WEER terug te gaan poetsen? Hopend op een antwoord.... Ah ja, de CAO32 word niet gebruikt er word een andere CAO gebruikt is mij gezegd...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 13 jul 2015 22:03

Het gevoel niet geholpen te worden klopt (in principe) niet. Het is niet omdat je niet krijgt wat je wil, dat je niet geholpen wordt.

CAO32, die niet zomaar kan genegeerd worden, geeft immers duidelijk aan dat je je arbeidsovereenkomst behoudt bij een overname van het personeel. Niet willen werken kan betekenen dat je zelf je ontslag neemt. Er kunnen wel extra rechten gegarandeerd of gegeven worden (bvb dat je werkgever je een ontslagvergoeding moet betalen of dat de werkgever enkel overneemt wie wil overgenomen worden), maar dat hangt dan af van de onderhandelingen.

BTW: gaat het over een schoonmaakbedrijf (PC 121) of een dienstenchequesbedrijf (PC 322.01)?

angelebel
Topic Starter

#3 , 13 jul 2015 23:01

Het gaat over een dienstencheque bedrijf. En de werknemers gaan vrijwillig over naar de andere firma. Ik werk hard en ben niet te lui om te werken, helemaal niet. Maar ik wou gewoon weten wat ik kan doen... want mijn oude weqgkgever zegt, zelf ontslag of mee overstappen. Geld voor ontslagpremie is er niet. Maar daar sta ik ook niet op te wachten. Ik wou gewoon weten als ik stempelgerechtigd ben als het bedrijf stopt en mijn contract dus ook?! Omdat ik eindelyk dacht nu de kans had iets te leren. Want zonder stempelgeld is er maar 1 inkomen en dat is wat weinig.

Reclame

angelebel
Topic Starter

#4 , 13 jul 2015 23:05

Ah ja, op maandbasis verdienen we minder bij de nieuwe werkgever, maar op jaarbasis verdienen we evenveel omdat de nieuwe werkgever meer eindejaarspremie geeft. Daarom word cao32 niet gebruikt en is er blijkbaar een andere cao.

JPV

#5 , 14 jul 2015 14:12

Dan is de overname niet standaard en kan je dus kiezen om je niet te laten overnemen. Je kan dan werkloosheidsuitkeringen krijgen, maar de nieuwe werkgever kan ook doorgeven dat je een contract weigerde en dus zélf vrijwillig werkloos blijft. Dan riskeer je een sanctie.

angelebel
Topic Starter

#6 , 14 jul 2015 18:07

Heel erg bedankt voor de duidelijkheid. Ik ga morgen een afspraak bij de Rva maken en eens horen wat ze zeggen wat ik moet doen. Alvast bedankt!

j.demoor

#7 , 15 jul 2015 11:08

‘28 FEBRUARI 1978. - COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREENKOMST NR 32 betreffende het behoud van de rechten van de werknemers bij wijziging van werkgever ingevolge de overgang van ondernemingen krachtens overeenkomst’ is opgeheven door CAO32B 1985-06-07/31, art. 16, 002

“Art.11.Onderhavig hoofdstuk is van toepassing bij overname van werknemers ingevolge de gehele of gedeeltelijke overname van activa van een failliete onderneming, op voorwaarde dat de overname geschiedt binnen een termijn van zes maanden vanaf de datum van het faillissement. Dit hoofdstuk is van toepassing op de werknemers, die op de datum van het faillissement nog gebonden zijn door een arbeidsovereenkomst of een leerovereenkomst, alsmede op de werknemers, die worden ontslagen tijdens de periode van één maand vóór die datum, op voorwaarde dat die werknemers recht hebben op een verbrekingsvergoeding en dat die vergoeding hen op die datum nog niet werd uitbetaald. Het is van toepassing in geval van overname van die werknemers op het ogenblik van de overname van de activa of binnen een bijkomende termijn van zes maanden na die overname.”(7 JUNI 1985. _ Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 32 bis gesloten op 7 juni 1985 in de Nationale Arbeidsraad, betreffende het behoud van de rechten van de werknemers bij wijziging van werkgever ingevolge de overgang van ondernemingen krachtens overeenkomst en tot regeling van de rechten van de werknemers die overgenomen worden bij overname van activa na faillissement) .

Lees zelf de overige bepalingen van deze C.A.O.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

angelebel
Topic Starter

#8 , 20 jul 2015 20:12

Bedankt!

Terug naar “Andere”