economisch werkloos

AnB1
Topic Starter

economisch werkloos

#1 , 17 jun 2015 21:16

Ik heb een probleem op men werk. Sinds ik een discussie heb gehad met de vriendin van de baas zet die mij vaak economisch werkloos.
Voor de ruzie met de vriendin van de baas was ik 1 keer om de 2a3 maanden economisch, nu is het zeker toch minimum 5x per maand.
Ik werk in een strijkatelier als strijkster. Nu is men vraag, kan ik hiertegen iets doen? Ik heb al mijn vakbond gecontacteerd en ze zeiden
dat ze daar niets tegen kunnen doen en me een nr hebben gegeven van de RVA. Zij hebben me gezegd dat de werkgever mag kiezen wie
en wanneer hij zijn personeel economisch werkloos kan zetten.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 17 jun 2015 21:34

de RVA en vakbond hebben gelijk.

AnB1
Topic Starter

#3 , 17 jun 2015 21:51

JPV dus ik moet me gewoon erbij neer leggen dat de werkgever me op deze manier probeert weg te pesten? Ik word op economisch werkloos enorm belast en hou amper 30€/dag over.

Reclame

JPV

#4 , 17 jun 2015 21:53

er wordt (mogelijks) meer bedrijfsvoorheffing afgehouden, maar u wordt niet meer belast. Integendeel zelfs.

Als u kan bewijzen dat het over pesten gaat, kan u wel degelijk iets eraan doen. Ik zie echter geen bewijslast.

AnB1
Topic Starter

#5 , 17 jun 2015 22:02

Er is voldoende werk. Mijn collega's zeggen me altijd hoe het mogelijk is dat ik economisch ben terwijl er zoveel strijk is. Kan de RVA gaan onderzoek doen bv naar wie allemaal economisch is gezet per maand? Als bijvoorbeeld telkens ik als enige zoveel dagen per maand economisch werkloos ben is dit dat geen bewijslast? We zijn allemaal strijksters en hebben allemaal dezelfde werk. Dus waarom ben ik economisch werkloos en men collega's niet of vele minder?

JPV

#6 , 18 jun 2015 06:27

Als je kan bewijzen dat anderen overuren doen of de werkgever werk weigert, is er inderdaad voldoende werk en kan economische werkloosheid niet. De werkgever is in principe vrij om te kiezen wie hij hoeveel economisch zet.

Terug naar “Andere”