Bedrijf opgeslorpt door moederbedrijf, wegvallen van functie

Evernoob
Topic Starter
Berichten: 8

Bedrijf opgeslorpt door moederbedrijf, wegvallen van functie

#1 , 15 jun 2015 16:22

Hallo

Na vele jaren dienst voor hetzelfde bedrijf wordt dit opgedoekt. Een deel van het personneel (duidelijk al degenen die te duur zijn om te ontslaan) mogen "solliciteren" voor een nieuwe functie binnen het moederbedrijf.

Gezien er voor mijn functie die ik al mijn hele carrière heb beoefend geen plaats meer is, is mij gevraagd om mij aan te melden voor één van de nog beschikbare -in mijn ogen ongerelateerde- functies.

Kunnen ze mij, als 60+er, verplichten om tot aan mijn pensioen een totaal andere functie te aanvaarden? Indien ik dit niet doe wordt gedreigd met ontslag om dringende reden wegens weigering.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 jun 2015 17:09

wat is de huidige én de andere functie?

Evernoob
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 15 jun 2015 19:04

Ik heb een zeer specifieke financiële functie
binnen het bedrijf. Er wordt mij nu een tijdelijke (6 maand) functie voorgesteld in de algemene administratie. Daarna zien we wel.

Mijn dienst bestond uit ikzelf en een jongere medewerker. Hij mag het team van het moederbedrijf gaan versterken. Voor mij is blijkbaar geen plaats.

Ik ben 62. Mij ontslaan is voor hen uiteraard geen optie.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 jun 2015 19:47

zonder in te gaan op je concrete functie, is het onmogelijk te oordelen. Laat je bijstaan door een vakbond of een advocaat om dit te bekijken.

Evernoob
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 15 jun 2015 21:02

Dit zal ik ook doen.

Ik vind het vooral straf dat ze dreigen met ontslag om dringende reden indien ik niet zou ingaan op een tijdelijke functie die weinig tot niets te maken heeft met wat ik de afgelopen 40 jaar heb gedaan.
Dit is dan ook voor een andere werkgever onder een nieuw contract. Brugpensioen hoeft voor mij nog niet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 jun 2015 21:05

je bent sowieso niet verplicht om een nieuw contract te tekenen. Dat kunnen ze je nooit eisen.

Evernoob
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 15 jun 2015 21:09

Ahja, maar vorige week werd de CAO door de vakbonden goedgekeurd. Echter bij navraag over wat er in staat tasten de gewone werknemers nog in het duister.

Terug naar “Andere”