Tracking op bedrijfswagen

J0nag0ld
Topic Starter

Tracking op bedrijfswagen

#1 , 19 mei 2015 20:36

Hallo,

Ik ben recent te weten gekomen dat er een tracker zit op de bedrijfswagen dat ik ter beschikking hebt.
Mijn werkgever heeft mij daar niks over gezegd , het staat ook nergens vermeldt in mijn contract of arbeidsreglement.

Hoe ik het te weten kwam : stomweg bij een onderhoudsbeurt.

Het lijkt misschien vergezocht om dit spioneren te noemen, toch vindt ik het een beetje smerig om dit stiekem te doen.

Wat kan ik hieraan doen ?

mvg,

Jonagold

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 19 mei 2015 21:41

werkgever moet dit laten weten in het arbeidsreglement. Je kan klacht indienen bij de inspectie.

Turaki

#3 , 19 mei 2015 22:23

Mag je de wagen gebruiken voor woon-werkverkeer, of ander privégebruik? Dan moet je deze ook kunnen uitschakelen.

Reclame

Xenophon

#4 , 21 mei 2015 08:06

Mag je de wagen gebruiken voor woon-werkverkeer, of ander privégebruik? Dan moet je deze ook kunnen uitschakelen.
Uitschakelen gebeurt automatisch op afstand (ttz, de tracker blijft aanstaan maar het signaal wordt niet geregistreerd) buiten de werkuren, *in principe*. Indien de wagen alleen voor werkverkeer mag worden gebruikt dan mag er getrackt worden om het tijdsgebruik in de gaten te houden, bv bij vertegenwoordigers. Indien ook privaatgebruik, dan enkel tijdens de werkuren. Maar in beide gevallen moet men ervan op de hoogte worden gesteld (arbeidsreglement of car policy).

Is overigens niet zeker dat het uw werkgever is die trackt, sommige leasingfirma's plaatsen een tracker die pas bij melding van diefstal wordt gevolgd. Net als overigens alle autoverhuurbedrijven dat doen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”