overname

Euforia
Topic Starter

overname

#1 , 06 mei 2015 11:01

Persoon werkt ongeveer 5 jaar als bediende/verkoop voor de firma A. Er is sprake van een overname door firma B.
Betrokkene heeft de keuze om ofwel mee te stappen in de overname, ofwel zelf ontslag te nemen.

Bij firma A zijn er verschillende voordelen zoals winstdeelname, commissie, verzekeringen, pensioensparen, bedrijfsgsm,... In de arbeidsovereenkomst staat vermeld dat deze zaken nooit mogen aanzien worden als een verworven recht.

Wat zijn de rechten voor betrokkene ? Indien alles wegvalt komt dit gauw neer op een inkomensverlies van €600/maand.

Kan betrokkene eisen om over te stappen aan dezelfde voorwaarden of kan deze overname aanzien worden als zijnde contractbreuk als alle voordelen wegvallen?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 06 mei 2015 11:58

hoe lang heeft hij deze voordelen reeds?

Euforia
Topic Starter

#3 , 06 mei 2015 12:15

Sinds 2011. Maandelijkse commissie, eenmalig per jaar winstdeelname.
Is bewijsbaar aan de hand van loonfiches.

Reclame

JPV

#4 , 06 mei 2015 14:50

zolang men het minimumloon naleeft (volgens baremas), kan men die zaken verminderen/afschaffen.

bartvdv

#5 , 06 mei 2015 15:35

Volgens mij moeten bij een overname dezelfde loonvoorwaarden en voordelen gerespecteerd worden. Je zal dus ofwel aan dezelfde loonvoorwaarden aan de slag kunnen blijven of de overnemer moet jou ontslaan. Jij moet helemaal geen ontslag nemen.

Euforia
Topic Starter

#6 , 06 mei 2015 15:51

Ik denk niet dat de overnemer zomaar moet ontslaan. Ik vond het volgende terug :

"Ook al kan de werknemer zich niet verzetten tegen de overdracht van zijn arbeidsovereenkomst, toch heeft hij het recht de verderzetting van de arbeidsrelatie met de verkrijger te weigeren. In dat geval kan de werknemer ontslag nemen, tenzij de weigering gesteund is op een substantiële wijziging van een essentieel element van de arbeidsovereenkomst; in dat geval zou hij een handeling gelijkgesteld met een onrechtmatige beëindiging kunnen inroepen."

Ik stel mij enkel de vraag of het verdwijnen van alle voordelen mogen aanzien worden als een substantiële wijziging van een essentieel element van de arbeidsovereenkomst..

Het minimumloon zal inderdaad behouden blijven, maar spijtiggenoeg zijn het net alle voordelen die zouden kunnen verdwijnen die de functie net zo interessant maakten..

Euforia
Topic Starter

#7 , 06 mei 2015 19:18

Bijkomende vraag: betrokkene heeft een arbeidsovereenkomst met firma A. De overname van firma B gaat om een filiaal waarin betrokkene het meest tewerkgesteld is, doch, op de arbeidsovereenkomst staat als standplaats vermeld: "Vlaanderen" en geen specifieke vermelding van die ene plaats.

Kunnen ze betrokkene zomaar verplichten om mee overgenomen te worden?

JPV

#8 , 06 mei 2015 19:31

gaat de overname over één filiaal of over het bedrijf?

Euforia
Topic Starter

#9 , 06 mei 2015 19:44

1 filiaal. De onderneming op zich blijft bestaan maar zonder het ene filiaal.

JPV

#10 , 06 mei 2015 21:04

dan word je standaard niet mee overgenomen.

Euforia
Topic Starter

#11 , 06 mei 2015 21:14

En wat met het ultimatum dat ze stellen "ofwel ontslag nemen, ofwel mee overgenomen worden " ?

JPV

#12 , 07 mei 2015 07:30

wat is "het meest tewerkgesteld"? Voor mij is dat "die persoon werkt ook vaak elder, die plaats is gewoon de tewerkstellingsplaats nr 1".

Euforia
Topic Starter

#13 , 07 mei 2015 08:12

De cluster van de onderneming waar betrokkene voor werkt telt twee winkels. Over gans vlaanderen zijn er verschillende clusters met verschillende winkels van firma A. Hij staat afwisselend in beide winkels, maar het meest in de winkel die nu zou overgenomen worden.

JPV

#14 , 07 mei 2015 10:28

Je zal moeten concreet worden, op afstand is zoiets quasi onmogelijk te bepalen zonder het volledige dossier te zien. Ga hiervoor langs naar een vakbond of een advocaat.

Terug naar “Andere”