helpende hand van ziekenfonds mag geen contact maken.

skabalie
Topic Starter

helpende hand van ziekenfonds mag geen contact maken.

#1 , 14 jan 2015 18:22

Hi,
Als dit verkeerd staat, mijn excuses, maar ik vond niet direct een passende rubriek.

Klopt dit, dat iemand, die komt helpen, van het ziekenfonds (poetsvrouw,gezinshulp e.a.), geen contact mag hebben, met de helpende persoon en hun familie buiten haar werkuren?
Als zoon, zou ik bvb geen contact via gelijk welk sociaal media mogen hebben, met de poetsvrouw, die komt helpen bij mijn ouders.
Nu mijn vragen:
Is dit ergens een besluit op ministerieel niveau?
Is dit eigen aan een ziekenhuis en een (verplicht) standaard?
Of kan/mag gelijk welke werkgever incluis ziekenfonds dit niet eisen?
Ik vraag dit, omdat daar eens sprake van was, en de poetsvrouw in kwestie, zei, dat ze buiten haar werkuren geen contact mag hebben, omdat ze weet had, dat een collega van haar ontslagen was, omdat ze nog contact hadden met haar buiten de uren. Reden zou blijkbaar zijn, dat er sprake is van o.a. mogelijks zwartwerk enz.
Komt dit nog voor bij andere werkgevers? Ik heb wel al gelezen, dat ze nogal streng toezien van sociaal media bij politie en militairen (wat ik wel enigszins begrijp), maar nog nooit van een helpende hand via een ziekenfonds.
Of zuigt die poetsvrouw dat helemaal uit haar duim, en is hetgeen ik nu schrijf 100% quatsch?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jan 2015 19:53

dat staat meestal in de arbeidsovereenkomst, wat perfect kan. Natuurlijk kan dit niet ingeropen worden als je die persoon toevallig via een ander kanaal kent. Als je moeder dus plots een poetsvrouw krijgt die samen met jou in een naaiclub zit, kan men haar niet ontslaan om deze reden. Meestal is er eerst een waarschuwing hierover trouwens;

De reden is dat men vreest dat er pogingen gedaan zouden worden om in een testament te staan. Overheid heeft daar overigens ook regels over, zie art. 909 van burgelijk wetboek. Maar op zich zou een kuisvrouw perfect kunnen erven van iemand bij wie hij/zij werkt.

giserke

#3 , 14 jan 2015 20:07

Art. 909 van burgerlijk wetboek heeft op zich niks te maken of je wel of niet contact mag hebben privé met een patiënt/ cliënt als verpleegkundige/ poetshulp.
Maar wel dat je geen erfenis mag ontvangen van mensen die je beroepsmatig verzorgt.
Uitgezonderd als je een effectieve natuurlijke erfgenaam bent natuurlijk.

Het niet mogen hebben van contacten of contact zoeken privé met patiënten? Dat geloof ik niet.
Let wel, deontologisch worden wel problemen gemaakt met artsen en verpleegkundigen die een relatie beginnen met een patiënt tijdens de behandeling.
Daar kun je wel uw carrière me in gevaar brengen. Maar hoe gaat men dat bewijzen?
Als ze dit effectief toepassen, zouden al veel artsen en verpleegkundigen ontslagen geweest zijn. :)

Reclame

j.demoor

#4 , 16 jan 2015 11:34

“Art.22. Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn gezinsleven, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden door de wet bepaald. De wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel waarborgen de bescherming van dat recht.”(17 februari 1994 Grondwet).
Het aangehaalde communicatieverbod is mijns inziens in strijd met voornoemde grondwetsbepaling.

“Art.458.Geneesheren, heelkundigen, officieren van gezondheid, apothekers, vroedvrouwen en alle andere personen die uit hoofde van hun staat of beroep kennis dragen van geheimen die hun zijn toevertrouwd, en deze bekendmaken buiten het geval dat zij geroepen worden om in rechte of voor een parlementaire onderzoekscommissie getuigenis af te leggen en buiten het geval dat de wet hen verplicht die geheimen bekend te maken, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot vijfhonderd euro.”(Strafwetboek).

“Art.17.De werknemer is verplicht :...3° zowel gedurende de overeenkomst als na het beëindigen daarvan, zich ervan te onthouden :a) fabrieksgeheimen, zakengeheimen of geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden, waarvan hij in de uitoefening van zijn beroepsarbeid kennis kan hebben, bekend te maken...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten
De werkgever kan dus in dat kader aan zijn werknemers een zekere discretieplicht opleggen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Scorpio

#5 , 23 apr 2015 23:52

Het lijkt me duidelijk dat deze vrouw geen contact wenst te hebben. En ik hoop dat je dit kan respecteren. Of ze dit verhaal nu uit haar duim zuigt of niet, het doet er niet toe.

Terug naar “Andere”