Ik zou die collega's hierop aanspreken, eerlijk gezegd. Zodat zij weten dat jij gezien hebt dat ze gelogen hebben over hun motivatie waarom ze niet konden inspringen. In dat geval gaan ze achteraf niet echt durven protesteren als jij weigert om in te springen voor hen. Niet meer dan normaal, zou ik zo denken.Niets, gewoon gewerkt. Jammer genoeg. Waren collega's voor wie ze talloze keren insprong, die het hele weekend in de ardennen zaten, maar die ze dan gewoon hier op straat zag wandelen.
Ik zou die collega's hierop aanspreken, eerlijk gezegd. Zodat zij weten dat jij gezien hebt dat ze gelogen hebben over hun motivatie waarom ze niet konden inspringen. In dat geval gaan ze achteraf niet echt durven protesteren als jij weigert om in te springen voor hen. Niet meer dan normaal, zou ik zo denken.Niets, gewoon gewerkt. Jammer genoeg. Waren collega's voor wie ze talloze keren insprong, die het hele weekend in de ardennen zaten, maar die ze dan gewoon hier op straat zag wandelen.
Inderdaad, je hoeft geen verklaring te geven, maar om de opmerking "Dat is ook niet echt collegiaal van jou" te vermijden, is het goed om hen op voorhand even te zeggen: "Je kon op de dag van de begrafenis niet voor me inspringen, omdat je in de ardennen zat dat weekend, maar ik heb je daar of daar zien lopen. Ik vind dit niet echt collegiaal en ga hier in de toekomst wel regekening mee houden." De collega in kwestie zal volgende keer zelfs niet meer durven vragen om in te springen, denk ik..."Sorry ... ik doe dat niet meer" moet volstaat ... u moet geen verklaring geven waarom je niet wenst in te vallen ...
k.b.