Baas plaatst camera op werkvloer zonder medeweten

33W
Topic Starter

Baas plaatst camera op werkvloer zonder medeweten

#1 , 08 apr 2015 13:42

Ik zit met het volgende probleem. Mijn ouder werkt bij een bakkerij

Zonder medeweten van enig werknemer heeft de baas camera's geplaatst in het winkelgedeelte.
Hij kan deze via internet bereiken en gebruikt dit om de werknemers te controleren (als deze bv op reis is).
(Hij heeft er bv al iemand mee terecht gewezen wanneer deze de winkel 5min te vroeg afsloot)

Ook mogen ze het huisreglement (een dikke bundel) niet mee naar huis nemen en mogen ze deze enkel inlezen op het werk (in onbetaalde uren).
Hierdoor kan niemand het dus echt doornemen... én iedereen heeft dit verplicht moeten tekenen.

Mijn vraag is dus: mag dit zomaar allemaal? Het lijkt alsof de baas hier iets teveel macht in handen heeft en deze ook misbruikt wanneer het uitkomt..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 08 apr 2015 14:49

nee dat mag niet zomaar. Het plaatsen van camera's op de werkvloer is onderhevig aan een strikte regelgeving. Een regel daaromtrent is o.m. dat de werknemers hierover vooraf duideijk geinformeerd moeten worden. Het huisreglement zou ten allen tijde consulteerbaar moeten zijn op de werkvloer. Dus ook tijdens de werkuren.

LeenW

#3 , 08 apr 2015 14:51

Wat niet wegneemt dat de werknemers niet al te snugger zijn om een reglement te teken zonder het vooraf te lezen. :roll:

Reclame

33W
Topic Starter

#4 , 08 apr 2015 15:54

Eigenlijk zou mijn hoofdvraag moeten zijn:
Hoe krijgen we die camera weg, of vermijden we dat deze tegen de werknemers gebruikt kan worden...

Ik heb gehoord dat hij overweegt om ook een camera te plaatsen in de bakkerij (werkgedeelte) zelf...

Liefst ook bronnen vermelden aub (zoals het feit dat het huisreglement tijdens werkuren gecontroleerd moet kunnen worden zou Ontzettend handig zijn)

eylis

#5 , 08 apr 2015 16:18

google de trefwoorden "camera - werkvloer - arbeidsrecht - huishoudelijk reglement" eens om de wetsartikels op te snorren. Ik weet dat de regels die ik opsomde kloppen. Het waren thema's die bij verschilende werkgevers terugkwamen. Men deelde toen mee dat dit wettelijk verplicht is.

jefke007

#6 , 08 apr 2015 17:14

wat fotokes ervan maken en de privacy -commissie verwittigen , met de vraag of ze je identiteit niet aan de werkgever kenbaar maken ( blijft wel riskant )

of via een annoniem emailadres versturen ?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 apr 2015 18:08

Dit mag volgens cao nr 68 als de werkgever een paar regels volgt

De controle moet een geoorloofd doel hebben

De werkgever mag enkel één of meer camera's op de arbeidsplaats installeren indien hij één van de volgende doeleinden nastreeft:

de veiligheid en gezondheid van de werknemers;
de bescherming van de goederen van de onderneming;
de controle op het productieproces die zowel op de machines als op de werknemers slaat;
de controle op het werk van de werknemer.

Dit (deze) doeleinde(n) moet(en) duidelijk en expliciet omschreven worden door de werkgever.

bron:

http://www.securex.eu/lex-go.nsf/PrintR ... ~3&Lang=NL
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis

#8 , 08 apr 2015 22:25

maw: de werkgever moet de werknemers vooraf ingelicht hebben over de aanwezigheid van camera's :-)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 apr 2015 23:09

Ik denk arbeidsinspectie eens laten langskomen en deze zullen dan de andere bevoegde diensten wel meebrengen.
Aangifte is anoniem.

Terug naar “Andere”