Bouwverlof voor bedienden tov wettelijke vakantiedagen

Ster01dz
Topic Starter

Bouwverlof voor bedienden tov wettelijke vakantiedagen

#1 , 13 mar 2015 18:51

Vraag waarop ik niet direct een antwoord vind. Mijn excuses moest dit onder het verkeerde topic gepost zijn.

Ik ben bediende (PC218) in een bouwbedrijf. (We zijn maar met 2 bedienden onder PC218, de arbeiders werken onder PC124), regio antwerpen.

nu is mijn vraag de volgende:

bouwverlof 2015 loopt van 13/07 tem 31/07 = 15 werkdagen
Bouwstop die voorzien is in de winter: van 21/12 tem 31/12 = 8 werkdagen (rekening houdend dat 25/12 een feestdag is)
Totaal dagen = 15+8 = 23 dagen.

- Ik heb 21 dagen wettelijke vakantie / jaar wat betekent dat ik er 2 tekort kom tov de collectieve sluiting van het bedrijf, moet dit verplicht opgenomen worden als onbetaald verlof?

- Aangezien dit mijn eerste job is in de bouwsector (heb voorheen 10j in de privé gewerkt) heb ik er moeite mee dat de werkgever AL mijn vakantiedagen mag bepalen, of vergis ik me hier? (mijn redenering is de volgende: de zaakvoerder van het bouwbedrijf mag zelf bepalen of hij al dan niet al deze dagen zijn administratie en/of werken stillegt... Waarom zouden de bedienden hiervan slachtoffer moeten zijn?)

Let wel ik heb er begrip voor dat indien er een collectieve sluiting wordt bepaald binnen het bedrijf, dat voor deze beperkte periode een aantal wettelijke vakantiedagen van de bediendes worden vastgelegd. Maar het volledige potje vakantiedagen lijkt me wat overdreven.

Graag advies hierover

Met dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 15 mar 2015 11:54

- 13/07-31/07 zijn 14 werkdagen (feestdag van 21 juli). Dus in totaal 22 dagen (geen collectieve sluiting begin januari?)
- je kan hoogstens 20 dagen wettelijke vakantie hebben in het vijfdagenstelsel (4 weken). Mogelijks reken je er een verplaatste feestdag bij (ik dacht dat er dit jaar wel 2 waren).
- werkgever kan géén onbetaald verlof verplichten, jij kan gerust verder werken die dagen én moet daarvoor betaald worden.
- werkgever kan, mits de correcte procedure te volgen (aangifte voor eind 2014, bekendmaking voorstel én raadpleging personeel, ...), effectief ALLE dagen verlof collectief vastleggen. De zaakvoerder van het bouwbedrijf kan immers ook zelf voor arbeiders de wettelijke vakantie anders regelen, het bouwverlof is niet meer dan een aanbeveling. Arbeiders kunnen net als bedienden evenveel 'het slachtoffer zijn'.

http://www.confederatiebouw.be/Portals/ ... 202015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

giserke

#3 , 15 mar 2015 12:32

De bouwstop is dacht ik wel wettelijk verplichtend voor ondernemers met arbeiders.

Reclame

Ster01dz
Topic Starter

#4 , 15 mar 2015 13:14

Bedankt voor de antwoorden en verduidelijking.

- correcte procedure van bekendmaking is niet gevolgd geweest maar ja, nu is de keuze van hierover moeilijk te doen of niet... Heb al gemerkt dat 'den bouw' een aparte sector is qua procedures, wetgeving enz... vooral bij kleinere zelfstandigen.

Dus probleem is dat zaakvoerder sowieso 1 dag onbetaald zal inschrijven (21 dagen wettelijk verlof tov 22 dagen bouwverlof) (geen collectieve sluiting in januari)
- en weer is nu de keuze aan de werknemer van hier moeilijk over te doen of niet...

Wel spijtig dat dit allemaal niet vermeld is geweest bij het ondertekenen van het contract.... (NB: heb ook nog nooit een arbeidsreglement of dergelijke gezien waar dit ook in vermeld zou kunnen staan... )

giserke

#5 , 15 mar 2015 20:04

U kunt daar een recuperatie dag in plannen.

JPV

#6 , 15 mar 2015 20:58

of gewoon bij uitdiensttreding nog met 5 jaar terugwerkende kracht die dagen terugvorderen.

Terug naar “Andere”