wijziging tewerkstellingsplaats

bartcorn
Topic Starter

wijziging tewerkstellingsplaats

#1 , 10 mar 2015 11:41

Sinds vandaag ben ik officieel op de hoogte dat het bedrijf waar ik werk onze locatie (Antwerpen) gaat verhuizen naar de hoofdzetel in Brussel.

Echter, door deze verhuis ga ik in plaats van de Antwerpse Ring ook nog eens de Brusselse Ring voor een stuk mogen troseren, verdubbelen mijn kilometers (van 28km naar 58km), en zal ik dagelijks dus ook mijn aantal uren filerijden verdubbeld zien (buiten de enkele keren dat ik eens geluk heb en er geen file staat, maar dat is eerder de uitzondering).

Er is natuurlijk niets dat mij tegenhoudt om een nieuwe job te zoeken, maar het is nu niet dat er in mijn sector en in mijn regio zoveel aanbiedingen zijn op dit moment. Met de motor gaan werken is ook een optie om het fileleed enigszins te trotseren, maar dan moet ik voor mijn rijbewijs gaan + een motor kopen wat ook weer meteen een mooi kostenplaatje vormt.

Heeft er iemand een idee wat mijn rechten en plichten zijn in deze situatie (als bediende).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2015 12:31

Afhankelijk van woonst en plaats tewerkstelling is de trein misschien ook een mogelijkheid.
Wat gaan uw collega's doen die voor hetzelfde probleem staan?
Welke plaats van tewerkstelling staat er in uw arbeidsovereenkomst?

bartcorn
Topic Starter

#3 , 10 mar 2015 12:52

Openbaar vervoer had ik reeds gecheckt...

Zou dan deze optie hebben: bus-trein-bus-bus (2u45min of 3u05min)... Niet echt een optie dus... :roll:
Wat mijn collega's gaan doen? Vloeken, ontslag nemen of eveneens in de file staan. Allemaal investeren om minder over te houden op het eind van de maand... :lol:

Voor mij persoonlijk zou er bij voltijds werken (heb nu ouderschapsverlof) per week MINSTENS 5 uur woon-werkverkeer bijkomen (een uur per dag). Dat is dan nog buiten de files gerekend, dus reken maar zo'n 7 a 8 uur (of langer). Kinderen naar school brengen of van de creche halen wordt dus héél moeilijk.

Mijn contract waar ik destijds aan begonnen ben heeft de locatie in Antwerpen als werkplek. Daarna is er een adendum bijgekomen waarop vermeld staat dat de 'overnemer' als maatschappelijke zetel Brussel heeft. Met 'overnemer' bedoel ik dan de nieuwe bedrijfsnaam die men gecreëerd heeft om alle verschillende dochterbedrijven/activiteiten onder te plaatsen.

Op het adendum staat ook dat, in toepassing van CAO32bis, alle rechten behouden blijven voortvloeiend uit deze overgang. Toegepast op reeds verworven anciënniteit, loon -en arbeidsvoorwaarden en de geldende extra-legale voordelen.

Reclame

JPV

#4 , 10 mar 2015 13:19

Staat er expliciet dat de tewerkstellingsplaats van jou Antwerpen is?

bartcorn
Topic Starter

#5 , 10 mar 2015 13:31

Niet expliciet, er is enkel een overeenkomst gemaakt tussen 2 partijen:

Het origineel:
Arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd
tussen de ondergetekenden:
1. De werkgever:
XXXX, ADRES te ANTWERPEN
2 de arbeider/bediende:
XXX, ADRES te WOONPLAATS

Het adendum:
De activiteiten van XXX worden per 1 januari 2005 overgenomen door XXX, met maatschappelijke zetel te xxxx, BRUSSEL

In toepassing van CAO32bis en aanvullingen, bevestigen wij u bij deze het behoud van al uw rechten voortvloeiende uit deze overgang.

Deze rechten betreffen meer bepaald het behoud van de reeds verworven anciënniteit, loon -en arbeidsvoorwaarden en de geldende extra-legale voordelen.

Merci voor jullie tijd en hulp!

JPV

#6 , 10 mar 2015 14:11

nee, in de eerste arbeidsovereenkomst, die is nog altijd van belang.

bartcorn
Topic Starter

#7 , 10 mar 2015 15:11

Daar staat nets anders in dan de vermelding: 'overeenkomst tussen 1 en 2'.

JPV

#8 , 10 mar 2015 16:44

dan is er geen afgesproken plaats van tewerkstelling en kan die eenvoudigweg veranderd worden (binnen het redelijke, dus iemand die in de panne woont, zal niet plots in aarlen kunnen tewerkgesteld worden als hij vroeger in Gent werkte). Antwerpen naar Brussel is echter algemeen aanvaard.

roharro

#9 , 10 mar 2015 16:48

Het meest voor de hand liggende als u geen reistijd wil verliezen is dichter bij Brussel gaan wonen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartcorn
Topic Starter

#10 , 10 mar 2015 16:55

Dan zal't ne moto worden! :mrgreen:

Terug naar “Andere”