Vroeger vertrekken werk = verlof om dwingende reden?

emma111
Topic Starter
Berichten: 45

Vroeger vertrekken werk = verlof om dwingende reden?

#1 , 12 feb 2015 11:33

1) klopt het dat wanneer men vroeger wil vertrekken van op het werk wegens een ernstig auto-ongeval met ziekenhuis opname van je partner dat dit niet onder het zogenaamde sociaal verlof valt?
2) Kan een WG dit weigeren?
3)Wat zouden jullie doen wanneer je dit geweigerd wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 feb 2015 15:57

1. woont je partner bij jou? Dan heb je daar recht op. Anders effectief niet. Er zijn wel enkele beperkingen:

http://www.cnt-nar.be/CAO-COORD/cao-045.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 3
Het is de werknemer toegestaan afwezig te zijn gedurende de tijd die nodig is om het hoofd te bieden aan de problemen veroorzaakt door de gebeurtenissen bedoeld in artikel 2. (maw: géén verlof enkel om een bezoekje te brengen (dat kan je achteraf ook), wel om een bezoekje te brengen mét bvb wat kledij, om de hospitalisatieopname te regelen, om alles te regelen wat betreft de auto, ...)). Meestal is dit geen probleem.
Artikel 4
§ 1. De duur van de afwezigheden mag 10 arbeidsdagen per kalenderjaar niet overschrijden.
§ 2. Voor een deeltijds tewerkgestelde werknemer wordt de in § 1 bepaalde duur van het verlof om dwingende redenen herleid in verhouding tot de duur van zijn arbeidsprestaties.

2. Nee, mits aan de voorwaarden voldaan is.
3. Als voor jou je partner belangrijker is dan je werk: de pot op met de werkgever (toch in dit geval).

k.b.
Berichten: 876

#3 , 12 feb 2015 16:15

Bij een (mondelinge) weigering ... ( want ik veronderstel toch even dat je in dergelijk geval even langsgaat op personeelsdienst / werkgever / ...) ga je naar je bureau en je meldt per mail dat je met die reden het werk verlaat en dat je denkt morgen terug aanwezig te kunnen zijn ...
mailtje afdrukken en meenemen of een privaat e-mailadres van uzelf in copy zetten .

later kan iedereen dan bekijken hoe hij verder omgaat met uw houding of die van uw werkgever ...

k.b.

Reclame

Den Tist
Berichten: 59

#4 , 12 feb 2015 21:12

Als je werkdag reeds een paar uur bezig is, doen de meeste werkgever daar niet moeilijk over en mag je in het algemeen gewoon vertrekken zonder verdere gevolgen.
Ben zelf een paar keer vroeger moeten vertrekken om dergelijke reden, nooit geen problemen gehad. Stel me zelf altijd wel hééél flexibel op om die reden.
Als een werkgever daarover moeilijk doet, sta je een beetje met je rug tegen de muur mar ik zou dan naderhand ook mijn conclusies trekken.

Terug naar “Andere”