Deeltijds werk wegens medische redenen na voltijds contract

WIEKE7
Topic Starter

Deeltijds werk wegens medische redenen na voltijds contract

#1 , 18 dec 2014 21:30

Ik werk momenteel halftijds via tijdskrediet voor de opvoeding van mijn kindje. Op 31/3/2015 stopt dit. Vanaf 1/4/2015 moet ik dus opnieuw voltijds aan de slag.
Wegens medische redenen zie ik dit niet zitten. Ik heb lange tijd op mutualiteit gestaan, revalidatie ondergaan, in behandeling bij psycholoog,... Dit wil ik niet nog eens meemaken.
Maar indien ik zelf vraag om een deeltijds contract vanaf die datum, ben ik vrijwillig deeltijds (nadelig ivm pensioen, bij eventueel ontslag,...).
Bestaat er een mogelijkheid om toch deeltijds aan de slag te blijven (aanpassing contract wegens medische redenen/overmacht via arbeidsgeneesheer of dergelijke?), maar indien ik zou ontslagen worden, toch niet als vrijwillig deeltijds wordt beschouwd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
A'ntje

#2 , 18 dec 2014 21:50

Je kan enkel vanuit ziekte in het systeem van progressieve tewerkstelling stappen.
Eerst moet je uitkeringen via de mutualiteit krijgen en daarna kan de adviseur van het ziekenfonds jou goedkeuring geven om halftijds weer aan de slag te gaan en wordt de rest als ziekte uitkering bijgepast, afhankelijk van je uitbetaalde loon.

WIEKE7
Topic Starter

#3 , 18 dec 2014 22:11

Maar momenteel ben ik niet op mutualiteit.
Ik wil wegens medische redenen minder uren gaan werken (bij zelfde werkgever in dienst blijven) om daardoor net te voorkomen dat ik opnieuw herval en op mutualiteit terecht kom.

Reclame

JPV

#4 , 19 dec 2014 06:39

Je kan nog tot eind dit jaar niet- gemotiveerd tijdskrediet aanvragen met een uitkering.

Je kan ook aan je werkgever vragen om je te ontslaan en dan terug in dienst te nemen als halftijdse.

WIEKE7
Topic Starter

#5 , 19 dec 2014 14:34

Als ik zelf vraag om me te ontslaan en opnieuw aanwerven deeltijds, ben ik wel vrijwillig deeltijds en ben ik mijn voltijdse rechten kwijt naar pensioen, indien ik ontslagen zou worden.
Hoewel de medische redenen wel buiten mijn wil om zijn eh, ik had het liever niet en gewoon voltijds kunnen werken.

JPV

#6 , 19 dec 2014 22:33

als je vraagt om ontslaan te worden, is het vrij aan de werkgever om dat al dan niet te doen. Als hij dat doet, ben je, voor de RVA (en dus ook voor behoud van rechten), onvrijwillig werkloos. Tenzij je het expliciet schriftelijk vraagt en de werkgever dit doorgeeft aan de RVA.

Terug naar “Andere”